1. Subregionál 2006 - OK1COM + OK1GHZ

Mandava - JN79GW - 480m ASL
OK1COM 2m - TRX: FT-847, PA: VLA-200 (200W), ANT: 2M18XXX
OK1GHZ 70cm - TRX: FT-897, PWR: 20W, ANT: 19 el. F9FT


Ani jsem se nenadál a po zkouškovém období tu byl březen a s ním i první 24 hodinový VKV závod – 1. subregionál. S výběrem kóty nebyl vzhledem k tuhé zimě žádný problém. Prostě nebyla v dané situaci jiná volba. Mandava 480m JN79GW je moje otestované QTH na 1. subregionál. Letos to bylo vlastně po třetí co jsem odtud vysílal. Povzbuzen nečekanou loňskou výhrou, jsem si tuto chtěl zopakovat. Kdo by nechtěl?

Domluvili jsme se s Michalem OK1GHZ a předem naplánovali celou akci. Já pojedu 2m a Michal 70cm. Rozpočítali jsme maximální dodávaný příkon 900 W z elektrocentrály. Avšak až praxe ukázala, že ve špičkách je požadovaný příkon větší než je centrála schopna dodat, takže jsme si ji několikrát za závod „shodili“. Ale abych to vzal pěkně po pořádku: Přes zimu se nám do radioklubu podařilo získat nějaké to nové contestové vybavení v podobě dvou rotátorů Yaesu G-650C a M2 antén 2M18XXX (boom 11m) a 432-13WLA (boom 9,2m). 2m anténu jsem sestavoval jednoho krásného dne od 14 hodin do půlnoci, a to měla jen 18 prvků při představě, že budu muset u 70cm antény sestavit 38 (nebo tak nějak) prvků jsem si nechal zajít chutě. Bohužel jsem si poté na sestavení 70cm antény nenašel čas a Michal taky ne, takže byl nucen použít staro-novou 19el F9FT, která při své délce vypadala na 10,5m stožáru jako krcka. Zato „moje“ 11m anténa na 9,5m stožáru je již pořádně vidět.

Vše bylo naplánováno již několik týdnu předem. Když se rozhodnu, že pojedu na závod, tak vyrazím i kdyby trakaře padaly. Ovšem letos jsem byl vystrašen hrozivou předpověďí počasí. Především předpovídaný silný vítr 20m/s zapříčinil, že jsem na chvilinku uvažoval o tom, že se vzdám bez boje. To posílilo silné sněžení, které mě potkalo v pátek při rekognoskaci terénu a nákupu jídla. Nahlodaný jsem zůstal až do rána. Nakonec jsem neodolal a vyrazil i s tím, že když bude fukat, zabalím to a pojedu zpět.

Předpověď díky bohu nevyšla. Alespoň tedy ve středních Čechách. V sobotu bylo něco málo nad nulou, přesněji do 5stC, úplné bezvětří a 10cm nového sněhu. Na kopec jsme dorazili po desáté hodině. Každý po vlastní ose. Já se svým WV Polo – náklaďákem, nově naloženým i na střeše, a Michala dovezl táta. Po pěti hodinách stožáry stály a zařízení fungovalo. Ještě abych upřesnil konfiguraci:
OK1COM – 2m – 200W – 2M18XXX – hamshack v autě
OK1GHZ – 70cm – 20W – F9FT – hamshack ve stanu (na vodárně)
Michal si tedy rozložil svoje nádobíčko na vodárně a zabydlel se ve stanu tamtéž.

Závod začal velmi slušně. Byl jsem mile překvapen jak se nová anténa výborně chová. Nádherně směruje a není problém dělat vzdálenější stanice. Byl jsem úplně zaskočen její směrovostí. Skoro jsem si myslel, že tam mám parabolu na 23cm. V konfiguraci s novým rotátorem je to úžasná „zbraň“. Při CQ se mi stanice ozývali skoro výhradně ze směru kam jsem měl anténu natočenou. Několikrát se mi stalo, že ihned po sobě jsem dělal stanice s totožným azimutem (+- 2 stupně!). Proti DL6WU nebo i proti dvojici DL6WU u které jsem někdy nepozoroval výrazné zlepšení proti konfiguraci 1xDL6WU, to byl velice výrazný skok kupředu. Další skvělá věc je kvalitní rotátor, žádné otáčení rukou, což by při takto velké a směrové anténě ani nešlo. To už jsem si vlastně ověřil v VHF Contestu z Klínovce. Z toho vyplývá jedna zásadní a né nepodstatná věc (hlavně v zimě) – a to totiž možnost topení v autě. Není nutné neustále otevírat okénko při otáčení antény. Při okolní teplotě -5 stC se mi podařilo v autě udržet 20 stC. Jak v autě topím jsem určitě už někdy popisoval.

V sobotu jsem směroval především na jihovýchod. Při směrování od západu k severu vznikal v přijímači takový bordel od silného signálu blízké OL3Z, že se jen s obtížemi daly dělat slabší stanice z tohoto směru. I přesto se nakonec v neděli otočilo maximum bodů i spojení tímto směrem. Přes noc to s novou anténou nebyla nuda. Dokonce jsem nešel ani spát. K ránu jsem však musel řešit problém s elektrocentrálou. Pomohlo vyměnit olej. Což je za normální situace běžná věc, ale zkuste si to dělat ve 5 hodin ráno při 5 stupňovém mrazu a chabého osvětlení. Ještě že si s sebou na kopec beru spoustu běžně zbytečných věcí. Za jistých neočekávaných situacích je to to co vám umožní dále pokračovat v závodě. V neděli se jihozápad uzavřel, tak nezbylo nic jiného než tlačit to proti rušení do Německa. Neděle uběhla celkem rychle. Před koncem závodu se mi podařilo překročit hranici 100.000 bodů a 400 QSO. Což je můj rekord pro 1. subregionál.

Během závodu jsme měli na kopci několik návštěv jak z řad radioamatérů, tak náhodných kolem jdoucích/jedoucích. Můj anténní systém stál hned vedle hlavní silnice a vzbuzoval velikou pozornost. Při jízdě od Prahy nebyl stožár až do poslední chvíle vidět. Skoro každý druhý řidič se otočil a koukal co to tam stojí za monstrum. Někteří dokonce přibržďovali. Jeden dokonce úplně zastavil a šel se se mnou vykecávat. Ještě, že se nestala žádná havárie. To abych si příště vzal značku „Pozor za kopcem vysílá radioamatér!“.

Děkuji především Michalovi OK1GHZ za pěkně strávený závod a budu se těsit na další společné akce. :-) S ostatními se těsím naslyšenou.




naložené auto stihlo
přes noc zasněžit
sožár stojí,
už chybí jen anténa
zde bude Michal
24 hodin bydlet
příprava stožáru
stožár je připravennoční hamshack 2mnoční anténa 2mnoční 2m hamshack z venku
Michalův stan - hamshackkombinace blesku s dlouhou
expozicí
noční 70cm anténapohled na oba stožáry
od silnice
OK1COM - 2m stožárOK1COM - 2m stožárOK1GHZ - 70cm stožár OK1GHZ - 70cm stožár
OK1COM - 2m RIG OK1GHZ - 70cm RIGtolik nevyužité tepelné energiestožárky
 

73! de OK1COM

 
  odjezd  


report, mapa, grafy

Znacka     : OK1COM
Contest    : 1. Subregional 2006
Datum      : 2006/03/04
QTH        : Mandava
WW Lokator : JN79GW
Nadm. vyska: 480 m
Pasmo      : 144 MHz
Kategorie  : single
LOG        : Atalanta Locator ver. 12.20

Pocet QSO  : 404 
- Dvojita  : 0 
- Chyby    : 1 
------------
Platna QSO : 403 

Soucet bodu: 104 461 
ODX        : IK1AZV v JN34QM na 809 km

Pocet DXCC : 14 
DXCC       :147xOK( 13347)      144xDL( 44848)       26xOM(  8118)      
             25xSP(  7571)       11xHG(  4726)       11xYU(  7745)      
             10xS5(  4044)        9xOE(  2210)        6x9A(  3063)      
              5xI (  3099)        4xPA(  2572)        2xHB(  1117)      
              2xON(  1313)        1xF (   688)      

Pocet WWL  : 64 
WWL        : 72xJO70   23xJN69   22xJO61   21xJN79   19xJO60   17xJO50  
             16xJN89   14xJO71   13xJN99   13xJN88   11xJO31    8xJO62  
              8xJN98    8xJN49    7xJO51    7xJN97    6xKN04    6xJO90  
              6xJO43    6xJN87    6xJN86    6xJN68    5xJO54    5xJN59  
              4xJO80    4xJO72    4xJO32    4xJN76    3xJO42    3xJO41  
              3xJO40    3xJN95    3xJN85    3xJN75    3xJN65    2xKN05  
              2xJO94    2xJO93    2xJO82    2xJO81    2xJO53    2xJO33  
              2xJO30    2xJO20    2xJN78    2xJN67    2xJN54    1xKN08  
              1xKN07    1xKN06    1xJO83    1xJO73    1xJO63    1xJO52  
              1xJN94    1xJN77    1xJN58    1xJN48    1xJN47    1xJN46  
              1xJN39    1xJN37    1xJN34    1xJN28  

WWL map    :

               JO54                JO94 |      
     JO33 JO43 JO53 JO63 JO73 JO83 JO93 |      
     JO32 JO42 JO52 JO62 JO72 JO82      |      
     JO31 JO41 JO51 JO61 JO71 JO81      |      
JO20 JO30 JO40 JO50 JO60 JO70 JO80 JO90 |      
----------------------------------------+-----
     JN39 JN49 JN59 JN69 (QTH)JN89 JN99 |      
JN28      JN48 JN58 JN68 JN78 JN88 JN98 | KN08 
     JN37 JN47      JN67 JN77 JN87 JN97 | KN07 
          JN46           JN76 JN86      | KN06 
                    JN65 JN75 JN85 JN95 | KN05 
     JN34      JN54                JN94 | KN04 

QSO v QRB
----------------
      < 100  90x
  100 - 199  96x
  200 - 299  78x
  300 - 399  42x
  400 - 499  38x
  500 - 599  36x
  600 - 699  15x
  700 - 799  7x
  800 - 899  1x
  900 - 999  0x
      > 999  0x
----------------
        ALL  395

Hodina QSO   Body  Pr.  DX  Znacka          S  SV   V  JV   J  JZ   Z  SZ
-------------------------------------------------------------------------
14-15   48   7693  160  614 HB9DPY/P        8   5   3  11   1   5   5  10
15-16   34   6657  195  654 YU7HI           5   3   3   5   -   -   7  11
16-17   30   6847  228  726 YU1JB           2   2  10   9   1   1   2   3
17-18   21   7428  353  761 YU1GT           2   -   2  12   3   -   -   2
18-19   19   3476  182  558 DK5LO           4   2   1   2   -   2   2   6
19-20   25   5673  226  623 PD4HDB          4   4   1   1   1   -   2  12
20-21   18   5725  318  734 YU1EV           1   1   3   5   5   1   -   2
21-22   22   7533  342  687 F4CQY           -   -   2   1   -   1  15   3
22-23   17   3550  208  584 DR5A            6   2   -   2   -   -   4   3
23-24   11   2729  248  515 DK0TEU          3   -   -   -   -   -   1   7
00-01   16   4545  284  745 YU1IO           5   1   3   2   2   -   -   3
01-02   15   3655  243  483 DQ4T            2   -   4   1   -   4   3   1
02-03   10   4568  456  658 PI9A            -   -   -   -   -   -   4   6
03-04    9   2244  249  478 DK0RE           1   -   1   -   -   3   2   2
04-05    5   2786  557  660 PI4GN           -   -   -   -   -   -   4   1
05-06    6   2091  348  670 YZ7NOU          -   -   2   2   1   -   1   -
06-07    8   3624  453  808 IK1AZV          -   -   -   -   -   6   -   2
07-08    9   2442  271  681 ON5RG/P         -   -   2   2   2   1   2   -
08-09   10   2497  249  565 DL8BDU          -   -   -   -   2   -   3   5
09-10   11   2467  224  410 SP2PIK          -   3   -   1   1   1   2   3
10-11   13   3341  257  535 DR0R            -   1   1   2   -   2   3   4
11-12   20   5055  252  554 DH5LAJ          4   9   1   -   -   1   -   5
12-13    9   3313  368  622 DL1EJA          1   2   -   1   3   -   1   1
13-14   17   4326  254  559 DJ9MT           2   -   3   2   2   -   3   5
-------------------------------------------------------------------------
Celkem 403 104265  259  808 IK1AZV         50  35  42  61  24  28  66  97

TOP 10
--------------------------------
 1. IK1AZV       JN34QM   809 km
 2. YU1GT        KN04LP   761 km
 3. YU1IO        KN04IQ   746 km
 4. YU7ACO       KN05PC   738 km
 5. YU1EV        KN04CN   734 km
 6. YT1WV        KN04GS   730 km
 7. YT7AT        KN04HU   727 km
 8. YU1JB        KN04GT   727 km
 9. F4CQY        JN28QJ   688 km
10. ON5RG/P      JO20MW   682 km





(c) OK1COM 2006
ok1com.goo.cz