2. Subregionální závod 2005 - OK1COM

louka u Radimovic - JN79HW - 500m ASL
FT-847, VLA-200 (250W), 2x 13el.DL6WU


Dva měsíce uplynuly a je tu opět další velký závod. Od prvního května též platí nové povolovací podmínky podle kterých jsou pouze 2 třídy, přičemž podle výkladu MIČR jsou všichni stávající koncesionáři zařazeni do třídy A. Tím mi bylo umožněno použít větší výkon než původních 100W. Pořídil jsem si tedy nový 40A zdroj pro napájení 250W PA a TRXu. Konfiguraci jsem otestoval z domova při několika MS spojení. Zvýšený výkon byl znát i na koaxiálních propojkách a konektorech, které se zahřívaly. Proto jsem urychleně přešel z konektorů PL na N a z propojek z RG58 na teflonové kabely a tam kde to nešlo, tak alespoň LX195.
Vše bylo připraveno, stačilo zabalit, a při tom na nic nezapomenout a vyrazit. Ovšem předpověď počasí byla opět mizerná. S nízkou teplotou a deštěm se vypořádat umím, ale se silným větrem je to horší, viz níže. Tentokrát jsem si nedělal žádné plány kolik QSO, bodů nebo na jaké místo bych chtěl dosáhnout. V pátek jsem jako vždy vyrazil na obhlídku mých oblíbených kót. Na Mandavě je to čím dál horší, všechno rozorané a všude bahno. Domluvil jsem se proto s vlastníkem jedné louky u Radimovic, který mi již loni přislíbil, že z jeho louky smím vysílat. Velmi příjemné místečko. Blížící černé mraky na takovém místě vždy nahánějí strach (alespoň mně).
V sobotu jsem vyrazil dostatečně brzo. Anténní stožár jsem postavil během necelých 4 hodin. Po celé dopoledne a do začátku závodu bylo příjemné polojasné počasí, mírný vítr a v celku teplo (dalo se pracovat bez bundy). Poslechem na majáků na FT-817 a měřením PSV jsem ověřil funkčnost anténního systému. Zbývalo už jen zadrátovat auto a nastartovat centrálu. Během několika minut jsem byl již QRV na paketu přes 70cm 9k6, kde jsem ověřil spojení na DX Cluster a ON4KST chat. Hodinu před začátkem závodu jsem zkoušel navázat ještě nějaká MS spojení pomocí WSJT. To se ovšem nepodařilo. Podle DX Clusteru jsem byl slyšet tropo S7 až v Holandsku.
S rozehřátým koncovým stupněm jsem se pustil v první hodině do volání výzvy. To přineslo příjemných 11 tisíc bodů za hodinu 65 QSO. Jak jen to šlo jsem se snažil být nad časem (víc QSO než minut). Od začátku závodu se čím dál více zatahovalo a až začalo pršet. Dešťové přeháňky mne provázely celý podvečer a večer. Postupně se též začal zvedat nepříjemný vítr. Zhoršení počasí mi dost zkazilo náladu, to mělo za následek menší úsilí a snahu dosáhnout dobrého výsledku. Zašlo to tak daleko, že chvílemi jsem již během sobotního večera myslel na konec závodu. To mě naštěstí během večera přešlo. Asi mě z toho dostal dostatek stanic z jihovýchodu a teplá večeře v podobě instanční polévky a těstovin s příchutí kuřete na paprice. Večer a v noci to na západ moc nechodilo. Anténa se v tom směru stejně nechtěla udržet. Ze západu také přicházelo občasné širokopásmové rušení od jedné nejmenované stanice. Směroval jsem tedy především po větru na východ. Od plánovaného spánku mě odradil dostatečný přísun stanic i v noci. Jel jsem převážně na výzvu. Občas jsem něco vydloubnul z DX Clusteru. Stačilo otočit hrábě a stanice tam opravdu byla. S 250W jsem neměl problém se dovolat. ON4KST chat se díky přílišné aktivitě v 144/432 místnosti stal pro mne nepřehledný a tak jsem ho ani nesledoval. Během noci jsem měl problémy především se silným větrem, který mi neustále natáčel anténu kam se mu zachtělo. Vítr byl tak silný, že občas lomcoval i s autem. Stožár s anténami vydával prapodivné zvuky a celý vybroval. Noc byla krátká, rozednívalo se již kolem páté. Tentokrát se žádný pěkný východ ani západ slunce nekonal. V neděli jsem začal bojovat s větrem a směroval na západ. Druhý stabilní bod (proti větru) byl směrem na JO50,40, 30. Pak jsem potřeboval vysbírat DL stanice i od jinud a to šlo do tuhého. Někdy bylo za potřebí velkého úsilí udržet anténu ve správném směru alespoň po dobu spojení. Boj s větrem jsem prohrál naštěstí až 10 minut před koncem závodu, kdy jsem úspěšně ukroutil držák pro otáčení antény. Možná jen díky tomu, že mi anténa zůstala opřená koaxy o kotvy ve směru SSV, kde ji udržoval boční vítr, jsem se též pokusil vyhledat nějakou stanici přes auroru. V DX Clusteru a na chatu bylo v tu dobu velmi živo. Nevěnoval jsem tomu však velkou pozornost, nečekal jsem v době blížícího se minima sluneční aktivity a v denní dobu silnou auroru. Poslední minutu závodu se mi podařilo dovolat na OZ1BEF. Po závodě jsem ještě hodinu setrval a udělal dalších šest SSB spojení odrazem od polární záře.
Celý závod jsem držel slušný průměr km/QSO, tudíž 428 QSO dává při průměru 270km/QSO 115 tisíc bodů. To je můj druhý největší bodový zisk. Více jsem měl už jen v roce 2003 z Klínovce. Na medailovou pozici to asi tentokrát stačit nebude. Nevadí, přesto jsem velmi spokojen. Až na počasí bylo vše perfektní. Konečně jsem při stavění dvojčete neohnul stožár, slučovač slučuje, nový koncový stupeň koncuje, nový zdroj zdrojuje a všechno šlape jak má. :-) Do příště musím vylepšit systém ručního otáčení stožáru za extrémních povětrnostních podmínek a zdokonalit topení, 40A@13,8V zdroj a 550W na topení už je na 1kW centrálu moc.

Děkuji za spojení a naslyšenou v Polním dnu jako OK1OAB.



několik málo fotek
Mandava
- zde jsem byl při
prvním subregu
jde se na tojak postavit velký
stožár?
asi takto
provizorní kotvenízvedací patkaměření PSV
a poslech majáku
antény v noci
brzy ránokontrast anén
s oblohou
nedělní
promněnlivá...
...oblačnost
   
 rigže by na skládání
pršelo?
 


report, mapa, grafy

deník (bude později)
Znacka     : OK1COM
Contest    : 2. subregionalni zavod
Datum      : 2005/05/07
QTH        : Radimovice
WW Lokator : JN79HW
Nadm. vyska: 500 m
Pasmo      : 144 MHz
Kategorie  : single
LOG        : Atalanta Locator ver. 12.17

Pocet QSO  : 428 
- Dvojita  : 0 
- Chyby    : 0 
------------
Platna QSO : 428 

Soucet bodu: 115 478 
ODX        : IQ0TE/6 v JN62OW na 786 km

Pocet DXCC : 17 
DXCC       :167xDL    148xOK     31xOM     22xSP     19xHG     11xS5    
              7x9A      5xPA      4xI       4xOE      2xHB      2xSM    
              2xYU      1xF       1xON      1xOZ      1xT9    

Pocet WWL  : 64 
WWL        : 62xJO70   28xJO50   23xJN79   22xJO60   20xJO61   18xJN99  
             17xJN69   16xJN89   13xJN98   12xJO80   11xJO31   11xJN97  
             11xJN88   10xJO62   10xJO51   10xJN86    9xJO71    8xJN48  
              7xJO52    6xJN59    6xJN58    6xJN49    5xJO90    5xJO43  
              5xJN76    4xJO40    4xJO32    4xJO30    4xJN87    4xJN75  
              4xJN68    3xJO73    3xJO72    3xJO64    3xJO53    3xJO41  
              3xJN39    2xKO02    2xKN08    2xKN06    2xKN04    2xJO65  
              2xJN95    2xJN65    2xJN47    1xKO01    1xKN19    1xJO91  
              1xJO81    1xJO54    1xJO46    1xJO42    1xJO33    1xJO23  
              1xJO22    1xJO21    1xJO20    1xJN94    1xJN85    1xJN78  
              1xJN77    1xJN63    1xJN62    1xJN38  

WWL map    :

          JO46                          |           
                    JO65                |           
               JO54 JO64                |           
JO23 JO33 JO43 JO53      JO73           |           
JO22 JO32 JO42 JO52 JO62 JO72           | KO02      
JO21 JO31 JO41 JO51 JO61 JO71 JO81 JO91 | KO01      
JO20 JO30 JO40 JO50 JO60 JO70 JO80 JO90 |           
----------------------------------------+-----------
     JN39 JN49 JN59 JN69 *QTH*JN89 JN99 |      KN19 
     JN38 JN48 JN58 JN68 JN78 JN88 JN98 | KN08      
          JN47           JN77 JN87 JN97 |           
                         JN76 JN86      | KN06      
                    JN65 JN75 JN85 JN95 |           
                                   JN94 | KN04      
                    JN63                |           
                    JN62                |           

QSO v QRB
----------------
      < 100  85x
  100 - 199  86x
  200 - 299  85x
  300 - 399  70x
  400 - 499  49x
  500 - 599  37x
  600 - 699  10x
  700 - 799  6x
  800 - 899  0x
  900 - 999  0x
      > 999  0x
----------------
        ALL  422

Hodina QSO   Body  Pr.  DX  Znacka          S  SV   V  JV   J  JZ   Z  SZ
-------------------------------------------------------------------------
14-15   65  10865  167  582 SN5P            7   5  19   9   1   4   9  11
15-16   32   7409  231  562 HA8V            4   3   4   8   3   2   3   5
16-17   26   5883  226  722 YU1JB           3   4   3   9   3   -   1   3
17-18   21   4972  236  726 I5PVA/6         1   3   3   2   6   2   1   3
18-19   18   4382  243  552 9A3B            3   4   1   2   2   1   1   4
19-20   22   5219  237  785 IQ0TE/6         1   1   5   1   4   1   5   4
20-21   20   6147  307  698 OR5Z            3   -   2   1   3   1   5   5
21-22   16   3486  217  508 DL3HAH/P        -   1   -   -   1   3   4   7
22-23    9   2229  247  609 HA8DZ/P         1   1   4   1   -   -   2   -
23-24   20   5096  254  575 9A4V            2   1   8   6   -   -   -   3
00-01   10   3083  308  590 DK3OS           1   -   -   -   1   -   6   2
01-02   11   4054  368  549 HB9AG           -   1   2   2   -   2   4   -
02-03   12   4829  402  580 DK0RL           1   -   1   2   1   -   5   2
03-04   11   3603  327  579 DK0PU           -   -   -   1   -   -   8   2
04-05   14   5509  393  703 PI4FRG          -   1   1   1   -   1   4   6
05-06   12   3688  307  508 DK0YA           2   -   -   1   -   1   7   1
06-07    8   2367  295  526 DB3BW/P         -   -   -   2   2   -   -   4
07-08   19   6505  342  659 PI9CM           -   3   1   2   -   -   6   7
08-09   12   2749  229  616 SK7MW           3   1   1   -   -   -   2   5
09-10   16   4508  281  570 DL8BDU          1   -   1   1   -   -   5   8
10-11   11   3983  362  723 YU5A            -   -   -   2   1   -   4   4
11-12   12   3389  282  518 DL0RUG          5   -   1   2   1   -   1   2
12-13   14   4526  323  529 DL2NS           2   1   -   -   -   -   2   9
13-14   17   6791  399  782 OZ1BEF          -   1   1   3   -   1   8   3
-------------------------------------------------------------------------
Celkem 428 115272  269  785 IQ0TE/6        40  31  58  58  29  19  93 100

TOP 10
--------------------------------
 1. IQ0TE/6      JN62OW   786 km
 2. OZ1BEF       JO46OE   783 km
 3. I5PVA/6      JN63GN   726 km
 4. YU1JB        KN04GT   723 km
 5. YU5A         KN04CP   723 km
 6. PI4FRG       JO23WE   704 km
 7. OR5Z         JO20KV   699 km
 8. T91GJK       JN94GG   696 km
 9. PI4GN        JO33II   665 km
10. PI9CM        JO22VA   660 km



(c) OK1COM 2005
ok1com.goo.cz