Když jsem v půlce července zjistil, že na Lomnický štít jede tým OK5DX snažil jsem se k nim dostat, chtěl jsem zažít opravdovou expedici. Bohužel už nezbylo místo. Uvažoval jsem co s tím. Kam se vydat? Jet single nebo multi? Když multi s kým? Byl jsem rozhodnut, že budu tvrdě závodit, žádný rekreační závod. Protože jsme jeli VHF contest loni s OK1OAB a jen ve dvou, rozhodnul jsem se nyní pro single. Aby to stálo za to, zvolil jsem Klínovec. Majitel objektu na Klínovci měl odpojený telefon, nezbylo než to risknout. Vyrazil jsem v sobotu velmi brzo ráno, aby kdyby to nevyšlo na Klínovci, abych se stihnul kamsi přesunout. Na Klínovci to vyšlo (podrobnosti kdyžtak osobně).
Na vrcholu byla mlha či mrak se 100% vlhkostí. Vše bylo okamžitě mokré a to včetně bot. Do vzdálenosti 10 metrů se ještě daly rozpoznat detaily, po 20 metrech nebylo vidět absolutně nic. Začal jsem se stavbou 9m stožáru na který jsem umístil 13el DL6WU yagi. Poprvé jsem stožárem otáčel pomocí rotátoru G-450C, který jsem pořídil před týdnem v Holicích. Ihned po postavení stožáru jsem nastartoval centrálu a vyzkoušel jak se stožár na rotátoru otáčí. Orientaci antény jsem zaměřil pomocí GPS. Jak jsem ji nastavil, tak zůstala po celý závod. Nestalo se, že by se indikátor na rotátoru odchýlil od směru antény jako se nám to dost často stávalo v klubu s rotátory za 2000 Kč. Vše jsem měl funkční už před 13 hod (SELČ).
Vyřídil jsem několik telefonátu s rodinou a dozvěděl se, že jim svítí slunce. Ani předpověď místních nevyšla. Mlha se nerozpustila. Akorát odpoledne mlha už nekondenzovala. Do začátku závodu zbývalo ještě několik hodin. Začal jsem ladit pásmo a poslouchal co se kde děje. Na pásmu mě překvapil silný signál G0KPW. Neváhal jsem a udělal jsem ho. Bylo to pro mne příjemné povzbuzení. Ještě nikdy jsem nedělal tropo do Anglie. Před začátkem závodu jsem ještě pozdravil tým OM/OK5DX/P na Lomnickém šítu.
Našel jsem volný nezarušený kmitočet na konci SSB segmentu a začal volat výzvu. Spojení přibývala velmi rychle. Během hodiny se vyšplhal rate na 12 000 bodů za hodinu. Kolem této hodnoty se držel až do 24 hod UTC, což bylo pro mne příjemné překvapení. Podmínky se zdály být velmi dobré, a nebo to bylo kótou. V sobotu do YT a v neděli na sever. Ani přes noc jsem se nenudil. K ránu přišla únava a asi na hodinku jsem usnul. Když jsem se probudil bylo již světlo. Nasnídal jsem se a dal se opět do boje s rušením od DL0TUD. Ne, že by přes noc rušení nebylo, ale to jsem to nějako nevnímal, silných stanic bylo dostatek. Po ránu se rate opět vyšplhal přes 10.000 bodů za hodinu. A pak to přišlo…
Těsně vedle mne se naladila jedna BIG GUN stanice a začala mi tvrdit, že je to její kmitočet. Tvrzení, že tam jsem od začátku závodu nepomohlo.
PA5DD 144398.5 OK1COM jo60 1538 03 Sep 2005
DK5IR 144398.3 OK1COM in JO60LJ 1555 03 Sep 2005
SK6BA 144398.0 OK1COM 59 jo60(>jo67 0009 04 Sep 2005
PA2DB 144398.6 OK1COM jo60 59 jo22 fb 0717 04 Sep 2005
Měli větší výkon, tak jsem ustoupil. Začal jsem vyhledávat. To nepřineslo v zarušeném pásmu víc jak 5.000 bodů za hodinu. Pak přišla druhá rána. Na Klínovec dorazil tým OK2KKW s oznámením, že mám hrozný signál. Pravděpodobná příčina byla v přepnutí přepínače SSB-FM na továrním tranzistorovém PA na FM. O tom jsem věděl a bylo to tak naschvál, jenže v tu chvíli jsem si nebyl jistý tím, že ten přepínač opravdu nastavuje pouze zpoždění přepnutí TX/RX relé při používání HF VOXu. (vice zde)
Tím nechci tvrdit, že by chyba nebyla na mé straně. Pravděpodobně bude v špatném zapojení předpětí VF tranzistorů v továrním PA VLA-200 firmy RM-Italy. To jsem samozřejmě do této chvíle nevěděl. Když kupuji výrobek určený na zesilování SSB signálu v pásmu 2m, nepředpokládám, že bych musel ještě cosi dobastlit. Bohužel realita je trochu jiná. Tento PA už absolvoval 3 velké závody a nikdo si na špatný signál nestěžoval. Projevilo až nyní na takovéto kótě, kde jsem opravdu byl slyšet široko daleko. Omlouvám se stanicím které jsem rušil, nebylo to úmyslné a do příštího 2m závodu (asi 1. subregionál) napravím.
Po té co tým OK2KKW odjel na další návštěvu jsem už nebyl schopný dostat se do tempa. PA jsem odpojil a jel na holý TRX s 50W. Nejen snížení výkonu, ale i moje nálada se nepodepsala na dobrém zakončení závodu. Vyhledával jsem. Teprve až poslední půlhodinu jsem se odvážil pustit tam ještě na chvíli CQ. Za poslední 3 hodiny jsem udělal jen 20 spojení.
Úplně jsem zapomněl zmínit jak jsem udělal svůj nejdelší ODX. Takto jsem to popsal v klubovém pokecu na dotaz jak se dělá VKV QSO (myšleno tropo) přes 1000km:
Úplně normálka. Pustíš cqidlo natočíš anténu správným směrem (tam co to zrovna chodí - nutno vypozorovat) a čekáš. A najednou se ti ozve LA0BY, necháš si zopakovat značku, protože tomu nevěříš. Pak si bez problému předáte reporty od něj obdržíš lokátor JO59IX. Klikneš na enter a deník v okamžiku spočítá tu šílenou vzdálenost, nevěřícně mu zopakuješ to co jsi přijal a necháš si to potvrdit (QSL?), dostaneš QSL! či roger, odpovíš MNI TNX and GL. A hotovo. :-)
Co říci závěrem? Překonal jsem své osobní rekordy.
Vyzkoušel jsem si elektrické otáčení stožáru špičkovým rotátorem. Opravdu nádhera s takovým rotátorem pracovat. Zachytím call stanice, deník mi „vyhodí“ předpokládaný azimut, mezitím co předávám kód anténu přesně dotočím a pak nemám problém přijmout od protistanice předávaný kód (pokud tedy není po pásmu S7 šum od DL0TUD). Vzhled a označení azimutu na rotátoru je velmi dobrý. Není nutno přemýšlet kam je třeba 235°. Stupnice je dobře podsvětlená a přesto rotátor v noci neoslňuje. Prostě profi práce firmy Yaesu. Naprostá spokojenost a určitě velmi dobře investovaných 12.000 Kč. To bude nádhera v zimě nebo za deště. Už mi nebude do auta foukat a pršet jako při ručním točení. Nebude už ani problém se silným větrem. Vřele doporučuji.
Náladu po závodě jsem měl všelijakou a ani teď nedovedu pořádně zhodnotit tento závod. Když bych závod hodnotil jen do nedělního rána, byl by velmi podařený. Opravdu jsem byl příjemně překvapen jak dobře to muže chodit s jednou anténou a 200W z pořádného kopce. Nyní si dokážu představit jak je možné udělat v kategorii single okolo 200.000 bodů. Akorát k tomu mám ještě hooodně daleko. Alespoň jsem chvíli oklusil jaké to je. Je to pro mne velké povzbuzení do dalších velkých single závodů. Když člověk chce vyrazit na lepší kótu musí být připraven…
73! Honza OK1COM
| |
Znacka : OK1COM Contest : VHF Contest 2005 Datum : 2005/09/03 QTH : Klinovec WW Lokator : JO60LJ Nadm. vyska: 1244 m Pasmo : 144 MHz Kategorie : single LOG : Atalanta Locator ver. 12.17 Pocet QSO : 570 - Dvojita : 1 - Chyby : 0 ------------ Platna QSO : 569 Soucet bodu: 158 560 ODX : LA0BY v JO59IX na 1 074 km Pocet DXCC : 21 DXCC :278xDL 168xOK 21xOM 15xSP 12xHG 10xYU 9xOE 9xPA 9xS5 8x9A 5xSM 4xHB 4xON 4xOZ 3xF 3xI 2xDQ 2xLA 1xG 1xLX 1xUR Pocet WWL : 71 WWL : 49xJO70 47xJO50 37xJO60 34xJN79 32xJO61 27xJO51 27xJN69 26xJN89 21xJO62 20xJN99 12xJO43 12xJN88 10xJO80 10xJO31 9xJN49 8xJO53 8xJN97 8xJN59 8xJN48 7xJO73 7xJO52 7xJO42 7xJO40 6xJO71 6xJO41 6xJO33 6xJO32 6xJO30 6xJN98 5xJO65 5xJN95 5xJN68 5xJN47 5xJN39 4xJO44 4xJN87 4xJN86 4xJN76 4xJN75 3xJO90 3xJO64 3xJO54 3xJO22 3xJO21 3xJN94 3xJN58 3xJN38 2xKN08 2xKN06 2xKN04 2xKN03 2xJO72 2xJO20 2xJN85 1xKN18 1xKN09 1xJO67 1xJO63 1xJO59 1xJO55 1xJO48 1xJO01 1xJN93 1xJN78 1xJN77 1xJN67 1xJN66 1xJN65 1xJN63 1xJN57 1xJN37 WWL map : | JO59 | | JO48 | | JO67 | | | | JO55 JO65 | | JO44 JO54 JO64 | | JO33 JO43 JO53 JO63 JO73 | | JO22 JO32 JO42 JO52 JO62 JO72 | | JO01 JO21 JO31 JO41 JO51 JO61 JO71 | | JO20 JO30 JO40 JO50 QTH JO70 JO80 JO90 | +---------------------------------------------------+---------- | JN39 JN49 JN59 JN69 JN79 JN89 JN99 | KN09 | JN38 JN48 JN58 JN68 JN78 JN88 JN98 | KN08 KN18 | JN37 JN47 JN57 JN67 JN77 JN87 JN97 | | JN66 JN76 JN86 | KN06 | JN65 JN75 JN85 JN95 | | JN94 | KN04 | JN63 JN93 | KN03 QSO v QRB ---------------- < 100 93x 100 - 199 154x 200 - 299 88x 300 - 399 91x 400 - 499 77x 500 - 599 39x 600 - 699 9x 700 - 799 7x 800 - 899 7x 900 - 999 3x > 999 1x ---------------- ALL 551 Hodina QSO Body Pr. DX Znacka S SV V JV J JZ Z SZ ------------------------------------------------------------------------- 14-15 52 9129 175 474 DB8AH 4 2 13 9 5 3 10 6 15-16 57 12527 219 663 9A2VR 5 1 7 11 2 6 14 11 16-17 42 8676 206 620 ON7BJ 3 1 8 2 3 4 12 9 17-18 49 12142 247 603 HA6W 5 2 14 5 1 4 8 10 18-19 45 10794 239 840 YU1JB 4 1 15 9 3 2 5 6 19-20 30 6845 228 859 YU1IO 11 - 6 4 1 1 5 2 20-21 31 8948 288 688 YT7AW 8 1 12 5 - 1 3 1 21-22 26 11201 430 959 4N5M 1 - 12 10 - 1 - 2 22-23 32 11693 365 760 I5PVA/6 2 1 8 8 2 4 3 4 23-24 25 10204 408 967 YU1R 4 - 4 4 3 3 1 6 00-01 28 8076 288 792 SK6BA 7 2 5 4 - 2 4 4 01-02 22 7333 333 555 9A0C 2 2 1 10 2 - 4 1 02-03 13 4130 317 532 F6KIM - - 2 3 1 2 4 1 03-04 10 3335 333 565 PI9A - - 4 - - 2 1 3 04-05 1 206 206 206 OK2KGB - - - 1 - - - - 05-06 22 7786 353 544 9A1W - 2 4 4 2 1 3 6 06-07 24 8415 350 555 SK7MW 3 1 3 1 1 2 2 11 07-08 8 2528 316 583 PA2DB 1 1 1 1 - - 1 3 08-09 12 3479 289 955 LA6VBA 3 - - - - - 2 7 09-10 15 3702 246 574 SM7WIL 4 1 1 3 1 - 2 3 10-11 8 2210 276 1074 LA0BY 2 - - - - - 2 4 11-12 3 799 266 498 HA2R - - - 1 - - 2 - 12-13 4 1200 300 562 PE1AHX - 1 - 1 - - 1 1 13-14 10 2911 291 446 DL8GP 2 - - 1 - - 3 4 ------------------------------------------------------------------------- Celkem 569 158269 278 1074 LA0BY 71 19 120 97 27 38 92 105 TOP 10 -------------------------------- 1. LA0BY JO59IX 1074 km 2. YU1R KN03EH 967 km 3. 4N5M KN03DI 960 km 4. LA6VBA JO48MQ 955 km 5. YU7AAA JN94XC 876 km 6. YZ1U JN93RW 869 km 7. YU1IO KN04IQ 860 km 8. YU1BAA JN94SD 853 km 9. YU1JB KN04GT 841 km 10. YT1DW JN94PI 823 km | |