Den rekordů 2005

Den rekordů 2005


Když jsem v půlce července zjistil, že na Lomnický štít jede tým OK5DX snažil jsem se k nim dostat, chtěl jsem zažít opravdovou expedici. Bohužel už nezbylo místo. Uvažoval jsem co s tím. Kam se vydat? Jet single nebo multi? Když multi s kým? Byl jsem rozhodnut, že budu tvrdě závodit, žádný rekreační závod. Protože jsme jeli VHF contest loni s OK1OAB a jen ve dvou, rozhodnul jsem se nyní pro single. Aby to stálo za to, zvolil jsem Klínovec. Majitel objektu na Klínovci měl odpojený telefon, nezbylo než to risknout. Vyrazil jsem v sobotu velmi brzo ráno, aby kdyby to nevyšlo na Klínovci, abych se stihnul kamsi přesunout. Na Klínovci to vyšlo (podrobnosti kdyžtak osobně).

 

Na vrcholu byla mlha či mrak se 100% vlhkostí. Vše bylo okamžitě mokré a to včetně bot. Do vzdálenosti 10 metrů se ještě daly rozpoznat detaily, po 20 metrech nebylo vidět absolutně nic. Začal jsem se stavbou 9m stožáru na který jsem umístil 13el DL6WU yagi. Poprvé jsem stožárem otáčel pomocí rotátoru G-450C, který jsem pořídil před týdnem v Holicích. Ihned po postavení stožáru jsem nastartoval centrálu a vyzkoušel jak se stožár na rotátoru otáčí. Orientaci antény jsem zaměřil pomocí GPS. Jak jsem ji nastavil, tak zůstala po celý závod. Nestalo se, že by se indikátor na rotátoru odchýlil od směru antény jako se nám to dost často stávalo v klubu s rotátory za 2000 Kč. Vše jsem měl funkční už před 13 hod (SELČ).

 

Vyřídil jsem několik telefonátu s rodinou a dozvěděl se, že jim svítí slunce. Ani předpověď místních nevyšla. Mlha se nerozpustila. Akorát odpoledne mlha už nekondenzovala. Do začátku závodu zbývalo ještě několik hodin. Začal jsem ladit pásmo a poslouchal co se kde děje. Na pásmu mě překvapil silný signál G0KPW. Neváhal jsem a udělal jsem ho. Bylo to pro mne příjemné povzbuzení. Ještě nikdy jsem nedělal tropo do Anglie. Před začátkem závodu jsem ještě pozdravil tým OM/OK5DX/P na Lomnickém šítu.

 

Našel jsem volný nezarušený kmitočet na konci SSB segmentu a začal volat výzvu. Spojení přibývala velmi rychle. Během hodiny se vyšplhal rate na 12 000 bodů za hodinu. Kolem této hodnoty se držel až do 24 hod UTC, což bylo pro mne příjemné překvapení. Podmínky se zdály být velmi dobré, a nebo to bylo kótou. V sobotu do YT a v neděli na sever. Ani přes noc jsem se nenudil. K ránu přišla únava a asi na hodinku jsem usnul. Když jsem se probudil bylo již světlo. Nasnídal jsem se a dal se opět do boje s rušením od DL0TUD. Ne, že by přes noc rušení nebylo, ale to jsem to nějako nevnímal, silných stanic bylo dostatek. Po ránu se rate opět vyšplhal přes 10.000 bodů za hodinu. A pak to přišlo…

 

Těsně vedle mne se naladila jedna BIG GUN stanice a začala mi tvrdit, že je to její kmitočet. Tvrzení, že tam jsem od začátku závodu nepomohlo.

 

PA5DD    144398.5 OK1COM      jo60                          1538 03 Sep 2005
DK5IR    144398.3 OK1COM      in JO60LJ                     1555 03 Sep 2005
SK6BA    144398.0 OK1COM      59 jo60(>jo67                 0009 04 Sep 2005
PA2DB    144398.6 OK1COM      jo60 59 jo22 fb               0717 04 Sep 2005

 

Měli větší výkon, tak jsem ustoupil. Začal jsem vyhledávat. To nepřineslo v zarušeném pásmu víc jak 5.000 bodů za hodinu. Pak přišla druhá rána. Na Klínovec dorazil tým OK2KKW s oznámením, že mám hrozný signál. Pravděpodobná příčina byla v přepnutí přepínače SSB-FM na továrním tranzistorovém PA na FM. O tom jsem věděl a bylo to tak naschvál, jenže v tu chvíli jsem si nebyl jistý tím, že ten přepínač opravdu nastavuje pouze zpoždění přepnutí TX/RX relé při používání HF VOXu. (vice zde)

 

Tím nechci tvrdit, že by chyba nebyla na mé straně. Pravděpodobně bude v špatném zapojení předpětí VF tranzistorů v továrním PA VLA-200 firmy RM-Italy. To jsem samozřejmě do této chvíle nevěděl. Když kupuji výrobek určený na zesilování SSB signálu v pásmu 2m, nepředpokládám, že bych musel ještě cosi dobastlit. Bohužel realita je trochu jiná. Tento PA už absolvoval 3 velké závody a nikdo si na špatný signál nestěžoval. Projevilo až nyní na takovéto kótě, kde jsem opravdu byl slyšet široko daleko. Omlouvám se stanicím které jsem rušil, nebylo to úmyslné a do příštího 2m závodu (asi 1. subregionál) napravím.

 

Po té co tým OK2KKW odjel na další návštěvu jsem už nebyl schopný dostat se do tempa. PA jsem odpojil a jel na holý TRX s 50W. Nejen snížení výkonu, ale i moje nálada se nepodepsala na dobrém zakončení závodu. Vyhledával jsem. Teprve až poslední půlhodinu jsem se odvážil pustit tam ještě na chvíli CQ. Za poslední 3 hodiny jsem udělal jen 20 spojení.

 

Úplně jsem zapomněl zmínit jak jsem udělal svůj nejdelší ODX. Takto jsem to popsal v klubovém pokecu na dotaz jak se dělá VKV QSO (myšleno tropo) přes 1000km:

 

Úplně normálka. Pustíš cqidlo natočíš anténu správným směrem (tam co to zrovna chodí - nutno vypozorovat) a čekáš. A najednou se ti ozve LA0BY, necháš si zopakovat značku, protože tomu nevěříš. Pak si bez problému předáte reporty od něj obdržíš lokátor JO59IX. Klikneš na enter a deník v okamžiku spočítá tu šílenou vzdálenost, nevěřícně mu zopakuješ to co jsi přijal a necháš si to potvrdit (QSL?), dostaneš QSL! či roger, odpovíš MNI TNX and GL. A hotovo. :-)

 

 

Co říci závěrem? Překonal jsem své osobní rekordy.

  • počet spojení – nový rekord 570
  • počet bodů – nový rekord 158.000
  • tropo ODX – 1074km LA0BY JO59IX<TR>JO60LJ

    Vyzkoušel jsem si elektrické otáčení stožáru špičkovým rotátorem. Opravdu nádhera s takovým rotátorem pracovat. Zachytím call stanice, deník mi „vyhodí“ předpokládaný azimut, mezitím co předávám kód anténu přesně dotočím a pak nemám problém přijmout od protistanice předávaný kód (pokud tedy není po pásmu S7 šum od DL0TUD). Vzhled a označení azimutu na rotátoru je velmi dobrý. Není nutno přemýšlet kam je třeba 235°. Stupnice je dobře podsvětlená a přesto rotátor v noci neoslňuje. Prostě profi práce firmy Yaesu. Naprostá spokojenost a určitě velmi dobře investovaných 12.000 Kč. To bude nádhera v zimě nebo za deště. Už mi nebude do auta foukat a pršet jako při ručním točení. Nebude už ani problém se silným větrem. Vřele doporučuji.

     

    Náladu po závodě jsem měl všelijakou a ani teď nedovedu pořádně zhodnotit tento závod. Když bych závod hodnotil jen do nedělního rána, byl by velmi podařený. Opravdu jsem byl příjemně překvapen jak dobře to muže chodit s jednou anténou a 200W z pořádného kopce. Nyní si dokážu představit jak je možné udělat v kategorii single okolo 200.000 bodů. Akorát k tomu mám ještě hooodně daleko. Alespoň jsem chvíli oklusil jaké to je. Je to pro mne velké povzbuzení do dalších velkých single závodů. Když člověk chce vyrazit na lepší kótu musí být připraven…

     

    73! Honza OK1COM

     

     

     

  • report, mapa, grafy

    Znacka     : OK1COM
    Contest    : VHF Contest 2005
    Datum      : 2005/09/03
    QTH        : Klinovec
    WW Lokator : JO60LJ
    Nadm. vyska: 1244 m
    Pasmo      : 144 MHz
    Kategorie  : single
    LOG        : Atalanta Locator ver. 12.17
    
    Pocet QSO  : 570 
    - Dvojita  : 1 
    - Chyby    : 0 
    ------------
    Platna QSO : 569 
    
    Soucet bodu: 158 560 
    ODX        : LA0BY v JO59IX na 1 074 km
    
    Pocet DXCC : 21 
    DXCC       :278xDL    168xOK     21xOM     15xSP     12xHG     10xYU    
                  9xOE      9xPA      9xS5      8x9A      5xSM      4xHB    
                  4xON      4xOZ      3xF       3xI       2xDQ      2xLA    
                  1xG       1xLX      1xUR    
    
    Pocet WWL  : 71 
    WWL        : 49xJO70   47xJO50   37xJO60   34xJN79   32xJO61   27xJO51  
                 27xJN69   26xJN89   21xJO62   20xJN99   12xJO43   12xJN88  
                 10xJO80   10xJO31    9xJN49    8xJO53    8xJN97    8xJN59  
                  8xJN48    7xJO73    7xJO52    7xJO42    7xJO40    6xJO71  
                  6xJO41    6xJO33    6xJO32    6xJO30    6xJN98    5xJO65  
                  5xJN95    5xJN68    5xJN47    5xJN39    4xJO44    4xJN87  
                  4xJN86    4xJN76    4xJN75    3xJO90    3xJO64    3xJO54  
                  3xJO22    3xJO21    3xJN94    3xJN58    3xJN38    2xKN08  
                  2xKN06    2xKN04    2xKN03    2xJO72    2xJO20    2xJN85  
                  1xKN18    1xKN09    1xJO67    1xJO63    1xJO59    1xJO55  
                  1xJO48    1xJO01    1xJN93    1xJN78    1xJN77    1xJN67  
                  1xJN66    1xJN65    1xJN63    1xJN57    1xJN37  
    
    WWL map    :
    
    |                          JO59                     |           
    |                     JO48                          |           
    |                               JO67                |           
    |                                                   |           
    |                          JO55 JO65                |           
    |                     JO44 JO54 JO64                |           
    |                JO33 JO43 JO53 JO63 JO73           |           
    |           JO22 JO32 JO42 JO52 JO62 JO72           |           
    | JO01      JO21 JO31 JO41 JO51 JO61 JO71           |           
    |           JO20 JO30 JO40 JO50  QTH JO70 JO80 JO90 |           
    +---------------------------------------------------+----------
    |                JN39 JN49 JN59 JN69 JN79 JN89 JN99 | KN09      
    |                JN38 JN48 JN58 JN68 JN78 JN88 JN98 | KN08 KN18 
    |                JN37 JN47 JN57 JN67 JN77 JN87 JN97 |           
    |                               JN66 JN76 JN86      | KN06      
    |                               JN65 JN75 JN85 JN95 |           
    |                                              JN94 | KN04      
    |                               JN63           JN93 | KN03      
    
    QSO v QRB
    ----------------
          < 100  93x
      100 - 199  154x
      200 - 299  88x
      300 - 399  91x
      400 - 499  77x
      500 - 599  39x
      600 - 699  9x
      700 - 799  7x
      800 - 899  7x
      900 - 999  3x
          > 999  1x
    ----------------
            ALL  551
    
    Hodina QSO   Body  Pr.  DX  Znacka          S  SV   V  JV   J  JZ   Z  SZ
    -------------------------------------------------------------------------
    14-15   52   9129  175  474 DB8AH           4   2  13   9   5   3  10   6
    15-16   57  12527  219  663 9A2VR           5   1   7  11   2   6  14  11
    16-17   42   8676  206  620 ON7BJ           3   1   8   2   3   4  12   9
    17-18   49  12142  247  603 HA6W            5   2  14   5   1   4   8  10
    18-19   45  10794  239  840 YU1JB           4   1  15   9   3   2   5   6
    19-20   30   6845  228  859 YU1IO          11   -   6   4   1   1   5   2
    20-21   31   8948  288  688 YT7AW           8   1  12   5   -   1   3   1
    21-22   26  11201  430  959 4N5M            1   -  12  10   -   1   -   2
    22-23   32  11693  365  760 I5PVA/6         2   1   8   8   2   4   3   4
    23-24   25  10204  408  967 YU1R            4   -   4   4   3   3   1   6
    00-01   28   8076  288  792 SK6BA           7   2   5   4   -   2   4   4
    01-02   22   7333  333  555 9A0C            2   2   1  10   2   -   4   1
    02-03   13   4130  317  532 F6KIM           -   -   2   3   1   2   4   1
    03-04   10   3335  333  565 PI9A            -   -   4   -   -   2   1   3
    04-05    1    206  206  206 OK2KGB          -   -   -   1   -   -   -   -
    05-06   22   7786  353  544 9A1W            -   2   4   4   2   1   3   6
    06-07   24   8415  350  555 SK7MW           3   1   3   1   1   2   2  11
    07-08    8   2528  316  583 PA2DB           1   1   1   1   -   -   1   3
    08-09   12   3479  289  955 LA6VBA          3   -   -   -   -   -   2   7
    09-10   15   3702  246  574 SM7WIL          4   1   1   3   1   -   2   3
    10-11    8   2210  276 1074 LA0BY           2   -   -   -   -   -   2   4
    11-12    3    799  266  498 HA2R            -   -   -   1   -   -   2   -
    12-13    4   1200  300  562 PE1AHX          -   1   -   1   -   -   1   1
    13-14   10   2911  291  446 DL8GP           2   -   -   1   -   -   3   4
    -------------------------------------------------------------------------
    Celkem 569 158269  278 1074 LA0BY          71  19 120  97  27  38  92 105
    
    TOP 10
    --------------------------------
     1. LA0BY        JO59IX  1074 km
     2. YU1R         KN03EH   967 km
     3. 4N5M         KN03DI   960 km
     4. LA6VBA       JO48MQ   955 km
     5. YU7AAA       JN94XC   876 km
     6. YZ1U         JN93RW   869 km
     7. YU1IO        KN04IQ   860 km
     8. YU1BAA       JN94SD   853 km
     9. YU1JB        KN04GT   841 km
    10. YT1DW        JN94PI   823 km
    



    (c) OK1COM 2005
    ok1com.goo.cz