Na tento závod jsem se moc těšil a to hned z několika důvodů. 1) pořídil jsem nový antenní systém - 2x 13el DL6WU s homemade slučovačem a kůli 3,8m vzdálenosti mezi anténami jsem musel též pordloužit antenní stožár na cca 8m, 2) konečně první velký závod po delší době (od UHF-Contestu, jelikož A1-Contestu se neučastním, neb stále neumím telegraf).
Plány byly opět velkolepé, ale pak jsem "dostal rozum" a ten Ještěd jsem si rozmyslel. Všechno jsem měl připraveno asi týden předem. Poslední týden jsem jen dokupoval nové kotevní kolíky a přemýšlel jak zvednout 8m stožár s dvěmi sedmimetrovými yaginami. Původně jsem chtěl položený stožár nadzvednout tyčí a z druhé strany provazem zvednout do pracovní polohy. Při smontování stožáru a antén jsem zjistil, že je to nereálné a že se na to musí jinak. Nápad byl v mžiku zde: zajistil jsem patu stožáru proti zvedání metrovou tyčí, kterou jsem přitloukl skobami do zmrzlé země a potom jsem stožár nadzvednul a ručkoval po něm směrem k patě do té doby než se stožár zvednul a opřel se o předem připravené kotevní lana/provazy. Toť k technice zvedání stožáru, ale pozor, je to záludné - viz dále.
Ale abych se vrátil zpět... Po dlouhých úvahách jsem opět vybral QTH Radimovku. A to z důvodu, že tam mám klid a dost prostoru na stavění nového antenního systému. Na místo jsem dorazil po obědě. Docela jsem byl překvapen a zaskočen sněhem, který se vyskytoval na příjezdové cestě, někde až 20cm vysoké jazyky. Na vrcholu byla skoro souvislá sněhová pokrývka asi 5cm mokrého sněhu, který se večer změnil na led. To jsem tak trochu nečekal, 15km od Prahy a jen o 200m výše než doma, kde nebylo po sněhu ani památky. Naštěstí jsem neměl žádné problémy, až na pár proklouznutí kol při zdolávaní vrchlou v po okraje naloženém autě.
Se stavěním nebyl zádný problém až na malou drobnost: Když jsem chtěl smontovat antény, zjistil jsem, že mi firma Zach dodala špatné šrouby k sešroubování částí ráhna k sobě. NAŠTĚSTÍ jsem měl dostečný počet vlastních šroubů. Vše se mi podařilo sestavit a zapojit již v době, kdy závod hodinu běžel, ale neva, na to jsem si už zvyknul - vždy to trvá déle než počítám. (i když počítám, že to bude trvat déle než počítám :) )
Hned jak jsem vše postavavil, našel jsem volný kmitočet a začal volat výzvu. Stanice se hrnuly jedna za druhou. Asi hodinu jsem měl víc spojení než počet minut od začátku (mého začátku). Zdálo se, že antény táhnou a slučovač slučuje a vše je OK, ale ejhle. Najednou se PSV zvedlo z 1:1,3 na 1:oo (nekonečno) - známka nějáké závady. Nedalo se nic jiného dělat než položit stožár a pískátkem proměřit svody. Koaxy byly v pořádku, ale slučovač ne. Tomu by jste neveřili! Přestal bejt v vodivej!!! (pozn. Slučovač se skláda z koaxialního vedení o délce lambda/4 a dané impedanci. To se dá udělat dvěmi trubkami/profily v sobě o stanovených rozměrech zakončených koaxialními konektory. Vnitnří vodiče jsou propojeny vnitřní trubkou a opletení je porpojeno vnější trubkou/profilem.) No, ale co se nestalo normálně ten hlinikovej profil přetal bejt vodivej. Jak se to mohlo stát? Vysvětlení bude asi následující: Ten hliníkový čtvercový profil, co jsem koupil v OBI nebude jen hlinikový, ale bude mít nějákou povrchovou úpravu. Při vrtání děr pro konektory jsem ji porušil a bylo to vodivé, ale po připojení koaxů a kvedlání na stožáru se vodivé místo stalo nevodivé a závada je na světě. Mimochodem, když se přiloží měřící horty na údajně hliníkový profil v jiném místě než v řezu, zjistil jsem, že je "hliník" nevodivý - TAK POZOR NA TO!!! Nelze předpokádat, že hliník je vodivý, když se z něj dělaly dráty NEBO na to, že když píšou Al profil, že je to čistý hliník. To jen taková odbočka. Takže nezbylo nic jiného, než po zbytek závodu použít pouze jednu anténu. A ještě pozor: Při častém rychlém zvedání a pokládání stožáru díky zamotání kotev do koaxu nebo jiným problémům při zvedání stožáru jako např. pokus vylepšení PSV antény, který se leckdy změní v hodinové hledání původního naladění, se může stát, že se stožár mírně ohne, což dělá problémy nejen při otáčení, ale i při půlnočním pokusu o zasunutí teleskopického stožátu a následném ukládaní do auta.
Dál závod probíhal už bez žádných technických problémů. Večer jsem opět dělal spoustu Poláků do JO90 a tím směrem. V půl dvanácté jsem za pomoci mamky, která si dělala starosti a přijela, zabalil své fidlátka a s 35tisíci bodů jel domů se vyspat. Ráno jsem vstal, tak abych byl při východu slunce už na kopci (taky jsem hned udělal pěkou fotku). Ráno a dopoledne jsem se snažil za pomoci DX-clusteru lovit dálky směrem na jiho-východ, ale bez úspěšně (když nepočítám Slováky). Radši jsem anténu natočil směrem na západ a skrz les (asi 100m) jsem na výzvu dělal Belgičany (2), Holanďana a spoustu Němců. (viz graf vyzařování antény). Střídavě jsem vysílal a ladil a snažil se nadělat alespoň 50tisíc, když jsem se ani náhodu neblížil svému plánu (překonat rekord z VHF Contestu - 73tis.). Nakonec jsem skončil s 309 QSO na 57tis.bodů a průměrem 185km/QSO. No, plánoval jsem víc, ale né vždy se vydaří. Nejvíc mě štve, že se mi nepodařilo otestovat, jak se chová antenní dovojiče 2x DL6WU.
Do příště se budu snažit opravit slučovač a hlavně vyrazim někam vejš, kde není zakryto 50% výhledu lesem. Už mám jedno takové místo vytypované, a není to Ještěd.
Fotky ze závodu.
Znacka : OK1COM Contest : 1.Subregionalni zavod 2003 Datum : 2003/03/01 QTH : Radimovka WW Lokator : JN79HW Nadm. vyska: 505 m Pasmo : 144 MHz Kategorie : single LOG : Atalanta Locator ver. 12.12 Pocet QSO : 309 - Dvojita : 0 - Chyby : 0 ------------ Platna QSO : 309 Soucet bodu: 57 056 ODX : ON4AMX v JO20KV na 698 km Pocet DXCC : 10 DXCC :169xOK 81xDL 27xSP 18xOM 4xHG 4xOE 2xON 2xS5 1xPA 1xSM Pocet WWL : 43 WWL : 81xJO70 24xJN79 22xJO60 17xJN89 16xJN69 15xJO80 14xJO61 11xJO50 10xJN88 9xJO90 9xJN99 9xJN98 7xJO51 5xJO81 4xJO62 4xJO52 4xJO40 4xJN59 3xJO72 3xJO71 3xJO41 3xJO31 3xJN78 2xJO91 2xJO82 2xJO54 2xJO20 2xJN97 2xJN87 2xJN86 2xJN68 2xJN48 1xKN06 1xJO92 1xJO65 1xJO63 1xJO53 1xJO42 1xJO30 1xJO21 1xJN58 1xJN49 1xJN39 WWL map : JO65 | JO54 | JO53 JO63 | JO42 JO52 JO62 JO72 JO82 JO92 | JO21 JO31 JO41 JO51 JO61 JO71 JO81 JO91 | JO20 JO30 JO40 JO50 JO60 JO70 JO80 JO90 | ----------------------------------------+------ JN39 JN49 JN59 JN69 QTH JN89 JN99 | JN48 JN58 JN68 JN78 JN88 JN98 | JN87 JN97 | JN86 | KN06 QSO v QRB ---------------- < 100 111x 100 - 199 72x 200 - 299 65x 300 - 399 35x 400 - 499 14x 500 - 599 8x > 599 4x ---------------- ALL 309 Hodina QSO Body Pr. DX Znacka S SV V JV J JZ Z SZ ------------------------------------------------------------------------- 14-15 4 345 86 195 DL8UCC 2 - - - - - 1 1 15-16 61 7184 117 394 DJ3AK 4 8 15 3 2 1 7 21 16-17 19 2452 129 345 OM8MF - 3 4 3 - 1 2 6 17-18 18 3030 168 488 DK0BN - 2 6 1 - 3 4 2 18-19 34 6222 183 474 DL6FAW 4 6 6 3 2 - 3 10 19-20 35 5798 165 616 SK7MW 5 4 4 1 1 4 3 13 20-21 27 6191 229 493 DL2LB/P 2 5 9 1 1 - 2 7 21-22 11 2759 250 393 DK0ES 1 - 1 3 1 - 4 1 22-23 7 1287 183 347 DF0CI - - - - - 1 3 3 07-08 5 1249 249 698 ON4AMX 1 - - 1 - - 2 1 08-09 23 4362 189 562 HA8V 2 1 3 10 2 - 1 4 09-10 7 1494 213 352 OM7T - 1 2 2 - - 1 1 10-11 17 3183 187 529 DL0OS 2 2 1 1 1 - 3 7 11-12 5 1550 310 468 DL0PAD - - - - - - 5 - 12-13 18 5363 297 687 ON1BAX/P - - 4 - - - 10 4 13-14 18 4587 254 654 PA0GSM 4 - - 2 - - 4 8 ------------------------------------------------------------------------- Celkem 309 57056 185 698 ON4AMX 27 32 55 31 10 10 55 89 TOP 10 -------------------------------- 1. ON4AMX JO20KV 698 km 2. ON1BAX/P JO20MW 687 km 3. PA0GSM JO21VU 654 km 4. SK7MW JO65MJ 616 km 5. DC6IA JO30IV 570 km 6. DJ9MT JO54EG 562 km 7. HA8V KN06HT 562 km 8. DH8AF JO31LH 561 km 9. DL0VR JO31MI 557 km 10. DL0OS JO42AH 529 km