1. subregionál 2003


1. Subregionál na RadimovceNa tento závod jsem se moc těšil a to hned z několika důvodů. 1) pořídil jsem nový antenní systém - 2x 13el DL6WU s homemade slučovačem a kůli 3,8m vzdálenosti mezi anténami jsem musel též pordloužit antenní stožár na cca 8m, 2) konečně první velký závod po delší době (od UHF-Contestu, jelikož A1-Contestu se neučastním, neb stále neumím telegraf).

Plány byly opět velkolepé, ale pak jsem "dostal rozum" a ten Ještěd jsem si rozmyslel. Všechno jsem měl připraveno asi týden předem. Poslední týden jsem jen dokupoval nové kotevní kolíky a přemýšlel jak zvednout 8m stožár s dvěmi sedmimetrovými yaginami. Původně jsem chtěl položený stožár nadzvednout tyčí a z druhé strany provazem zvednout do pracovní polohy. Při smontování stožáru a antén jsem zjistil, že je to nereálné a že se na to musí jinak. Nápad byl v mžiku zde: zajistil jsem patu stožáru proti zvedání metrovou tyčí, kterou jsem přitloukl skobami do zmrzlé země a potom jsem stožár nadzvednul a ručkoval po něm směrem k patě do té doby než se stožár zvednul a opřel se o předem připravené kotevní lana/provazy. Toť k technice zvedání stožáru, ale pozor, je to záludné - viz dále.

Ale abych se vrátil zpět... Po dlouhých úvahách jsem opět vybral QTH Radimovku. A to z důvodu, že tam mám klid a dost prostoru na stavění nového antenního systému. Na místo jsem dorazil po obědě. Docela jsem byl překvapen a zaskočen sněhem, který se vyskytoval na příjezdové cestě, někde až 20cm vysoké jazyky. Na vrcholu byla skoro souvislá sněhová pokrývka asi 5cm mokrého sněhu, který se večer změnil na led. To jsem tak trochu nečekal, 15km od Prahy a jen o 200m výše než doma, kde nebylo po sněhu ani památky. Naštěstí jsem neměl žádné problémy, až na pár proklouznutí kol při zdolávaní vrchlou v po okraje naloženém autě.

Se stavěním nebyl zádný problém až na malou drobnost: Když jsem chtěl smontovat antény, zjistil jsem, že mi firma Zach dodala špatné šrouby k sešroubování částí ráhna k sobě. NAŠTĚSTÍ jsem měl dostečný počet vlastních šroubů. Vše se mi podařilo sestavit a zapojit již v době, kdy závod hodinu běžel, ale neva, na to jsem si už zvyknul - vždy to trvá déle než počítám. (i když počítám, že to bude trvat déle než počítám :) )

Hned jak jsem vše postavavil, našel jsem volný kmitočet a začal volat výzvu. Stanice se hrnuly jedna za druhou. Asi hodinu jsem měl víc spojení než počet minut od začátku (mého začátku). Zdálo se, že antény táhnou a slučovač slučuje a vše je OK, ale ejhle. Najednou se PSV zvedlo z 1:1,3 na 1:oo (nekonečno) - známka nějáké závady. Nedalo se nic jiného dělat než položit stožár a pískátkem proměřit svody. Koaxy byly v pořádku, ale slučovač ne. Tomu by jste neveřili! Přestal bejt v vodivej!!! (pozn. Slučovač se skláda z koaxialního vedení o délce lambda/4 a dané impedanci. To se dá udělat dvěmi trubkami/profily v sobě o stanovených rozměrech zakončených koaxialními konektory. Vnitnří vodiče jsou propojeny vnitřní trubkou a opletení je porpojeno vnější trubkou/profilem.) No, ale co se nestalo normálně ten hlinikovej profil přetal bejt vodivej. Jak se to mohlo stát? Vysvětlení bude asi následující: Ten hliníkový čtvercový profil, co jsem koupil v OBI nebude jen hlinikový, ale bude mít nějákou povrchovou úpravu. Při vrtání děr pro konektory jsem ji porušil a bylo to vodivé, ale po připojení koaxů a kvedlání na stožáru se vodivé místo stalo nevodivé a závada je na světě. Mimochodem, když se přiloží měřící horty na údajně hliníkový profil v jiném místě než v řezu, zjistil jsem, že je "hliník" nevodivý - TAK POZOR NA TO!!! Nelze předpokádat, že hliník je vodivý, když se z něj dělaly dráty NEBO na to, že když píšou Al profil, že je to čistý hliník. To jen taková odbočka. Takže nezbylo nic jiného, než po zbytek závodu použít pouze jednu anténu. A ještě pozor: Při častém rychlém zvedání a pokládání stožáru díky zamotání kotev do koaxu nebo jiným problémům při zvedání stožáru jako např. pokus vylepšení PSV antény, který se leckdy změní v hodinové hledání původního naladění, se může stát, že se stožár mírně ohne, což dělá problémy nejen při otáčení, ale i při půlnočním pokusu o zasunutí teleskopického stožátu a následném ukládaní do auta.

Dál závod probíhal už bez žádných technických problémů. Večer jsem opět dělal spoustu Poláků do JO90 a tím směrem. V půl dvanácté jsem za pomoci mamky, která si dělala starosti a přijela, zabalil své fidlátka a s 35tisíci bodů jel domů se vyspat. Ráno jsem vstal, tak abych byl při východu slunce už na kopci (taky jsem hned udělal pěkou fotku). Ráno a dopoledne jsem se snažil za pomoci DX-clusteru lovit dálky směrem na jiho-východ, ale bez úspěšně (když nepočítám Slováky). Radši jsem anténu natočil směrem na západ a skrz les (asi 100m) jsem na výzvu dělal Belgičany (2), Holanďana a spoustu Němců. (viz graf vyzařování antény). Střídavě jsem vysílal a ladil a snažil se nadělat alespoň 50tisíc, když jsem se ani náhodu neblížil svému plánu (překonat rekord z VHF Contestu - 73tis.). Nakonec jsem skončil s 309 QSO na 57tis.bodů a průměrem 185km/QSO. No, plánoval jsem víc, ale né vždy se vydaří. Nejvíc mě štve, že se mi nepodařilo otestovat, jak se chová antenní dovojiče 2x DL6WU.

Do příště se budu snažit opravit slučovač a hlavně vyrazim někam vejš, kde není zakryto 50% výhledu lesem. Už mám jedno takové místo vytypované, a není to Ještěd.


Fotky ze závodu.



Technické údaje o zařízení:
TRX: IC-706mk2G
PWR: 50W
Ant: 13el. DL6WU (1. hodinu 2x DL6WU)
napájení: 4x 6V/150Ah aku zapojené v sérii a použitím měniče a stabilizátoru stabilizováno na 13,8V pro TRX a 20V pro notebook
PR (DX-C): HIT-2000, TNC2-DF9IC-9K6, ant 6el Yagi 70cm (pouze v neděli)



Znacka     : OK1COM
Contest    : 1.Subregionalni zavod 2003
Datum      : 2003/03/01
QTH        : Radimovka
WW Lokator : JN79HW
Nadm. vyska: 505 m
Pasmo      : 144 MHz
Kategorie  : single
LOG        : Atalanta Locator ver. 12.12

Pocet QSO  : 309 
- Dvojita  : 0 
- Chyby    : 0 
------------
Platna QSO : 309 

Soucet bodu: 57 056 
ODX        : ON4AMX v JO20KV na 698 km

Pocet DXCC : 10 
DXCC       :169xOK     81xDL     27xSP     18xOM      4xHG      4xOE    
              2xON      2xS5      1xPA      1xSM    

Pocet WWL  : 43 
WWL        : 81xJO70   24xJN79   22xJO60   17xJN89   16xJN69   15xJO80  
             14xJO61   11xJO50   10xJN88    9xJO90    9xJN99    9xJN98  
              7xJO51    5xJO81    4xJO62    4xJO52    4xJO40    4xJN59  
              3xJO72    3xJO71    3xJO41    3xJO31    3xJN78    2xJO91  
              2xJO82    2xJO54    2xJO20    2xJN97    2xJN87    2xJN86  
              2xJN68    2xJN48    1xKN06    1xJO92    1xJO65    1xJO63  
              1xJO53    1xJO42    1xJO30    1xJO21    1xJN58    1xJN49  
              1xJN39  

WWL map    :

                    JO65                |      
               JO54                     |      
               JO53 JO63                |      
          JO42 JO52 JO62 JO72 JO82 JO92 |      
JO21 JO31 JO41 JO51 JO61 JO71 JO81 JO91 |      
JO20 JO30 JO40 JO50 JO60 JO70 JO80 JO90 |      
----------------------------------------+------
     JN39 JN49 JN59 JN69  QTH JN89 JN99 |      
          JN48 JN58 JN68 JN78 JN88 JN98 |      
                              JN87 JN97 |      
                              JN86      | KN06 

QSO v QRB
----------------
      < 100  111x
  100 - 199  72x
  200 - 299  65x
  300 - 399  35x
  400 - 499  14x
  500 - 599  8x
      > 599  4x
----------------
        ALL  309

Hodina QSO   Body  Pr.  DX  Znacka          S  SV   V  JV   J  JZ   Z  SZ
-------------------------------------------------------------------------
14-15    4    345   86  195 DL8UCC          2   -   -   -   -   -   1   1
15-16   61   7184  117  394 DJ3AK           4   8  15   3   2   1   7  21
16-17   19   2452  129  345 OM8MF           -   3   4   3   -   1   2   6
17-18   18   3030  168  488 DK0BN           -   2   6   1   -   3   4   2
18-19   34   6222  183  474 DL6FAW          4   6   6   3   2   -   3  10
19-20   35   5798  165  616 SK7MW           5   4   4   1   1   4   3  13
20-21   27   6191  229  493 DL2LB/P         2   5   9   1   1   -   2   7
21-22   11   2759  250  393 DK0ES           1   -   1   3   1   -   4   1
22-23    7   1287  183  347 DF0CI           -   -   -   -   -   1   3   3
07-08    5   1249  249  698 ON4AMX          1   -   -   1   -   -   2   1
08-09   23   4362  189  562 HA8V            2   1   3  10   2   -   1   4
09-10    7   1494  213  352 OM7T            -   1   2   2   -   -   1   1
10-11   17   3183  187  529 DL0OS           2   2   1   1   1   -   3   7
11-12    5   1550  310  468 DL0PAD          -   -   -   -   -   -   5   -
12-13   18   5363  297  687 ON1BAX/P        -   -   4   -   -   -  10   4
13-14   18   4587  254  654 PA0GSM          4   -   -   2   -   -   4   8
-------------------------------------------------------------------------
Celkem 309  57056  185  698 ON4AMX         27  32  55  31  10  10  55  89

TOP 10
--------------------------------
 1. ON4AMX       JO20KV   698 km
 2. ON1BAX/P     JO20MW   687 km
 3. PA0GSM       JO21VU   654 km
 4. SK7MW        JO65MJ   616 km
 5. DC6IA        JO30IV   570 km
 6. DJ9MT        JO54EG   562 km
 7. HA8V         KN06HT   562 km
 8. DH8AF        JO31LH   561 km
 9. DL0VR        JO31MI   557 km
10. DL0OS        JO42AH   529 km

mapa
hodnocení