| UHF Contest 2004 - OK1COM
Ještěd - JO70LR - 1012m ASL
| |
Jako vždy i tentokrát jsem nedělal žádné velké plány. Ale jelikož mám nový TRX YAESU FT-847 a počasí vypadalo slibně a od 2. subragionálu jezdím multi, rozhodnul jsem se pro nějákou single akci. Když už se chci někam vypravit, tak to musí stát za to. V týdnu před závodem jsem začal vybírat z kót dobře dostupných autem a ve větší nadmořské výšce. Do oka mi pandul již po několikáté Ještěd, ale tentokrát jsem se rozhodnul, že to dotáhnu do konce. Začal jsem tedy mejlem zjištovat zda tam někdo jede a jak to na Ještědu probíha (odkud vysílat, povolen vjezd, atd). Přes Milana OK1IF, kterému tímo děkuji, jsem získal potřebné informace a kontakty na ty správné lidi. V pátek před závodem jsem se ještě stavil u Vládi OK1FET pro 70cm anténu a v sobotu dopoledne vyrazil.
Až na závěrečné stoupání z Liberce na Ještěd byla celá cesta po dálnici. Po příjezdu jsem se ohlásil a zaparkoval na určeném místě. Mezi turisty rozložil hromadu zbytečností, ze kterých jsem postavil zkrácenou verzi 9m stožáru, který jsem vysunul zhruba do 6m. Poté co jsem okolo 15hod měl stožár připravený jsem se ocitnul v dešťovém mraku. Vše bylo rázem mokré. Naštěsí v tu dobu jsem již pracoval v autě, kde jsem zapojoval zařízení. Auto jsem zadrátoval během chvilky. Už jsem si říkal jak jsem to všechno krásně stihnul, nezapomněl žádnou propojku, ale po změření PSV na 70cm anténě (ještě že nemůžu měrit na 23cm) jsem situaci přehodnotil. Následovala série zvedání a sklápění stožáru za účelem vylepšit PSV ohybem 1. direktoru a reflektoru. Touto metodou jsem dosáhnul pouze psv < 1,3 na <431MHz a >435MHz, ale na 432 se PSV drželo stále hodnoty 2. Zkusil jsem změřit koax, vysledek byl ještě horší. Změril jsem druhý koax (23cm), stále to samé. Měřím pouze umělé zátěže zjištuji, že buďto odešel PSV měřák nebo umělá zátěž. Vyřadil jsem PSV měřák z vysílacího řetězce a vše vrátil do původní polohy. Inteligentní FT-847 zjistila, že PSV se jí nelíbí a snížila výkon z 50W na 20W. V tu dobu již začal závod, takže jsem přetal experimentovat a začal závodit. Bez problémů jsem udělal několik spojení, ale protože mi to přeci jen hlodalo hlavou a nechtěl jsem si zničit nový TRX, přešel jsem na 23cm. Tam jsem vydržel asi hodinu a poté jsem se rozhodnul přeci jen něco s tím PSV na 70cm udělat. Vzpomněl jsem si, že se dá anténa přizpůsobit i určitou délkou koaxialího vedení. Naštěstí jsem měl s sebou ještě 5m kus koaxu, který jsem zapojil mezi TRX a původní koax (10m) k anténě. A co se nestalo TRX již začal vysílat plným výkonem, PSV tedy kleslo. V tu dobu jsem si myslel, že mi nefunguje PSV měřák, takže ani nevím na kolik to kleslo. (Po měření doma se ukázalo, že koaxy a měřák jsou v pořádku. Odešlá je PSV zátěž a co je s anténou nevím.)
Další technické problémy jsem již neměl. Nezvykle brzo došel poprvé benzín v elektrocentrále. To však přisuzuji 100% srážející se vlhkosti. Po všesměrovém slejváku (tím chci říct, že nepršelo jenom směrem dolů) před začátkem závodu jsem byl až do rána v mracích.
Když už jsem měl vše v pořádku, po několika spojeních sem našel volný kmitočet a spusil výzvu. Po chvíli byl pile-up větší než na zarušeném 2m. Jak je vidět z grafů dole, do půlnoci jsem stihnul 3 cylky volání výzvy a hledání (při začátku volání prudce stoupá rate). Před uložením ke spánku v půl druhé našeho času jsem měl na kontě přes 130 QSO. Celou dobu jsem si v autě topil přímotopem s ventilátorem nebo jak se to jmenuje. Původně měl 1000/2000W, což jaksi není vhodné pro 1kW elektorcentrálu, když je potřeba ještě odebírat asi 200W pro TRX a notebook. Ještě doma jsem udělal úpravu, kdy jsem přepojil 2 topné spirály do seriového zapojení, čímž jsem snížil příkon na 550W. Při tak malém zahřívaní spirál bylo nutno snížit i průtok vzduhu topným tělesem, což se nedalo udělat jinak, než násilným skopením listů vrtule na motoru. Celkový výsledek je ten, že to méně žere a méně fouká, ale zato více topí. Celý večer jsem měl auto vyhřáté tímto přimotopem na pokojovou teplotu.
Po páté ráno jsem ještě za tmy nahodil centrálu a začal opět lovit DX. Po rozednění jsem uviděl široko daleko mlhu, která se válela nad krajinou. Nad tento bílý oceán mlhy čenly jak ostrovy v moři jen některé vrcholky. Nejsnáze identifikovatelnými byly Ralsko, Bezděz, v dáli Říp a v pravo vrcholky Českého středohoří. S tím jak bylo více a více tepleji přibývali na vyhlídce turisti a tím méně se na pásmu dala nalézt nějáká nová stanice a na výzvu to bylo ještě horší. Odpoledne to byl děs a bída. Za tu dobu co já udělal jedno spojení se na vyhlídce vystřídaly desítky lidí, včetně dětí ze školního zájezdu, kteří se věšeli a tahali za mé kotvy od stožáru. Ten našteští přežil bez pádu. Dokonce mi v sobotu večer do antén přistál říditelný (dvou provázkový) drak. Naštěstí s nim zase bez problému z antén vzlétli.
Po té co jsem Milanovi OK1IF sdělil, že pojedu 70cm/50W/19el, mi hned druhým mejlem předpověděl, že udělám 197QSO. Snažil jsem se tedy tohoto cíle dosáhnout, který se zdál ještě ráno jako reálný, ale s vypětím všech sil jsem skončil na čísle 191. 23cm jsem se věnoval jen velmi okrajově, protže díky hroznému rušení od mikrovlnných linek a TV se dalo na 23cm pracovat jen s nejsilnějšími stanicemi a nebo s anténou natočenou od věže +-30°, tím se omlouvám všem, se kerými jsem měl sked na 23cm a neudělali jsme se. Dokonce jsem zkoušel QSO na FM s Tomášem OK1TLT do Krkonoš, ale na 1297,500MHz mi hrál zvuk od televize a ani o pár kanálů níže jsem ho neslyšel. Zato na 70tce bylo krásně čisto a daly se číst i stanice v uplném šumu. Nezaznamenal jsem ani QRM od jiných stanic. Na 70tce jsem se dovolal nejdále k SK7MW, což je moje nová země v tomto pásmu. Také jsem dělal 9A, S5, to jsou také nové DXCC na 70cm. Na 23cm to bylo nejdále k OE3A, nová DXCC na 23cm. Není se čemu divit, protože se v závodech převážně věnuji 2m.
Rozhodně to byl vydařený závod a za přispění zajímavého počasí i hezký zažitek. Díky technickým problémům ze začátku jsem jistě dost ztratil, proto si myslím, že se součastným vybavením bych byl schopný překonat 200 QSO a při větším úsilí a troše štěstí dosáhnout až na medailové pozice. Třeba někdy příště.
Závěrem děkuji těm, kterým vděčim, že jsem si mohl z Ještědu zavysílat a prožít tak jeden z hezkých závodů v tomto roce. Se všemi se těším nasylšenou v 1. subregionálu 2005.
|
|
|
|
|
sobota večer, po přeháňce jsem v mraku | antény | po západu slunce 2 vrstvy oblačnosti | Kecal s TRXem vysílají... | ... a operátor odpočívá
|
|
|
|
|
|
už se rozednívá | zatím liduprázdná vyhlídka | východ slunce nad stanicí lanovky | při snídani jsem se šel poprvé porozhlídnout... | ...udělal několik fotek od TV věže
|
|
|
|
|
|
pohled z parkoviště přes antény na Ralsko | detail předchozí | v neděli v podvečer
| antény před sundáním | a jsou dole
|
|
| ¨
|
večerní Liberec | dopolední panorama | odpolední panorama
|
report, mapa, grafy
|
70cm - deník | 23cm - deník
|
Znacka : OK1COM
Contest : UHF Contest 2004
Datum : 2004/10/02
QTH : Jested
WW Lokator : JO70LR
Nadm. vyska: 1012 m
Pasmo : 432 MHz
Kategorie : single
LOG : Atalanta Locator ver. 12.14
Pocet QSO : 191
- Dvojita : 0
- Chyby : 0
------------
Platna QSO : 191
Soucet bodu: 33 538
ODX : SK7MW v JO65MJ na 534 km
Pocet DXCC : 9
DXCC : 99xOK 68xDL 9xSP 7xOM 2xHG 2xOE
2xS5 1x9A 1xSM
Pocet WWL : 32
WWL : 42xJO70 19xJO61 19xJN79 15xJO60 12xJO62 11xJO80
8xJO50 8xJN89 7xJN69 6xJO71 5xJO73 5xJN99
4xJO53 4xJN88 3xJO72 3xJO51 2xJN97 2xJN86
2xJN68 2xJN58 1xJO82 1xJO65 1xJO64 1xJO63
1xJO42 1xJO41 1xJN98 1xJN78 1xJN77 1xJN76
1xJN59 1xJN48
WWL map :
JO65
JO64
JO53 JO63 JO73
JO42 JO62 JO72 JO82
JO41 JO51 JO61 JO71
JO50 JO60 QTH JO80
-----------------------------
JN59 JN69 JN79 JN89 JN99
JN48 JN58 JN68 JN78 JN88 JN98
JN77 JN97
JN76 JN86
QSO v QRB
----------------
< 100 64x
100 - 199 62x
200 - 299 37x
300 - 399 15x
400 - 499 11x
500 - 599 2x
600 - 699 0x
700 - 799 0x
800 - 899 0x
900 - 999 0x
> 999 0x
----------------
ALL 191
Hodina QSO Body Pr. DX Znacka S SV V JV J JZ Z SZ
-------------------------------------------------------------------------
14-15 6 741 123 170 OK2UUJ - - 1 2 1 - 2 -
15-16 17 3054 179 446 S57O - - - 6 4 3 3 1
16-17 43 6778 157 534 SK7MW 2 - 2 11 7 11 4 6
17-18 8 1382 172 309 DJ2IA/P 2 2 - 1 - 2 1 -
18-19 22 3620 164 434 DK0LB/P 4 - 2 7 5 - - 4
19-20 9 1560 173 402 DL1SUN 1 - - 1 1 - 2 4
20-21 6 1132 188 385 DL1SUZ - - 1 - 1 - - 4
21-22 13 2654 204 353 OM3TZQ - - - 4 1 4 3 1
22-23 4 494 123 230 DF0YY - - 1 - - 1 1 1
23-24 4 656 164 314 DF0XG - - - - 1 - 2 1
03-04 2 283 141 176 OK2TT - - - 2 - - - -
04-05 8 1805 225 413 DL4YAJ 2 - - 1 - - 4 1
05-06 8 1152 144 293 DL0GTH - - - 1 - 3 3 1
06-07 7 1205 172 468 S59R - 1 - 2 1 1 - 2
07-08 3 666 222 330 OM0C - - - 2 - - 1 -
08-09 10 1658 165 365 DK1GO/P - 1 - 2 - 3 3 1
09-10 7 1624 232 434 DK6HA/P 1 - - 1 - - - 5
10-11 5 1355 271 468 DF0SX 2 - - 1 - 2 - -
11-12 5 607 121 316 DK0OG 1 - 1 1 1 1 - -
12-13 2 767 383 477 DF0WD - - - - - 1 1 -
13-14 2 345 172 192 DO7CW/P 1 - - - - - 1 -
-------------------------------------------------------------------------
Celkem 191 33538 176 534 SK7MW 16 4 8 45 23 32 31 32
TOP 10
--------------------------------
1. SK7MW JO65MJ 534 km
2. 9A2AE JN86HF 515 km
3. DF0WD JO42FD 477 km
4. DF0SX JN48MW 468 km
5. S59R JN76OM 468 km
6. HA5KDQ JN97LN 456 km
7. S57O JN86DT 446 km
8. DK0LB/P JO53JQ 434 km
9. DK6HA/P JO53JQ 434 km
10. DL0VV JO64AD 428 km
|
Znacka : OK1COM
Contest : UHF Contest 2004
Datum : 2004/10/02
QTH : Jested
WW Lokator : JO70LR
Nadm. vyska: 1012 m
Pasmo : 1296 MHz
Kategorie : single
LOG : Atalanta Locator ver. 12.14
Pocet QSO : 25
- Dvojita : 0
- Chyby : 0
------------
Platna QSO : 25
Soucet bodu: 2 939
ODX : OE3A v JN77XX na 314 km
Pocet DXCC : 4
DXCC : 19xOK 4xDL 1xOE 1xSP
Pocet WWL : 10
WWL : 7xJO70 6xJO60 4xJN79 2xJO80 1xJO71 1xJO62
1xJO61 1xJN89 1xJN77 1xJN69
WWL map :
JO62
JO61 JO71
JO60 QTH JO80
--------------
JN69 JN79 JN89
JN77
QSO v QRB
----------------
< 100 8x
100 - 199 15x
200 - 299 1x
300 - 399 1x
400 - 499 0x
500 - 599 0x
600 - 699 0x
700 - 799 0x
800 - 899 0x
900 - 999 0x
> 999 0x
----------------
ALL 25
Hodina QSO Body Pr. DX Znacka S SV V JV J JZ Z SZ
-------------------------------------------------------------------------
14-15 13 1411 108 151 OK2KGB - - - 5 1 2 4 1
15-16 1 314 314 314 OE3A - - - - 1 - - -
17-18 1 48 48 48 OK1MKQ - - - - - - 1 -
18-19 1 120 120 120 OK1KIR - - - - - - 1 -
19-20 3 325 108 172 OK2JI - - - 1 - 1 1 -
20-21 2 88 44 47 OK1KIK - - 2 - - - - -
21-22 2 275 137 154 OK1OPT - 1 - - - 1 - -
22-23 1 127 127 127 DL5YWM - - - - - - 1 -
04-05 1 231 231 231 DC7QH - - - - - - - 1
-------------------------------------------------------------------------
Celkem 25 2939 118 314 OE3A - 1 2 6 2 4 8 2
TOP 10
--------------------------------
1. OE3A JN77XX 314 km
2. DC7QH JO62QN 231 km
3. OK2JI JN89MW 172 km
4. OK1OPT JN69NX 154 km
5. OK2KGB JN79QJ 151 km
6. OK1VEC JO60LJ 146 km
7. DL0TUD JO60LK 145 km
8. OL1B JO80IB 144 km
9. OK2BFF JO80HB 139 km
10. DL5YWM JO61OA 127 km
|
|
|
|
|
|
|
(c) OK1COM