UHF Contest 2004 - OK1COM

Ještěd - JO70LR - 1012m ASL



děláno v Zoner Media Eplorer - kresba tužkou

Jako vždy i tentokrát jsem nedělal žádné velké plány. Ale jelikož mám nový TRX YAESU FT-847 a počasí vypadalo slibně a od 2. subragionálu jezdím multi, rozhodnul jsem se pro nějákou single akci. Když už se chci někam vypravit, tak to musí stát za to. V týdnu před závodem jsem začal vybírat z kót dobře dostupných autem a ve větší nadmořské výšce. Do oka mi pandul již po několikáté Ještěd, ale tentokrát jsem se rozhodnul, že to dotáhnu do konce. Začal jsem tedy mejlem zjištovat zda tam někdo jede a jak to na Ještědu probíha (odkud vysílat, povolen vjezd, atd). Přes Milana OK1IF, kterému tímo děkuji, jsem získal potřebné informace a kontakty na ty správné lidi. V pátek před závodem jsem se ještě stavil u Vládi OK1FET pro 70cm anténu a v sobotu dopoledne vyrazil.
Až na závěrečné stoupání z Liberce na Ještěd byla celá cesta po dálnici. Po příjezdu jsem se ohlásil a zaparkoval na určeném místě. Mezi turisty rozložil hromadu zbytečností, ze kterých jsem postavil zkrácenou verzi 9m stožáru, který jsem vysunul zhruba do 6m. Poté co jsem okolo 15hod měl stožár připravený jsem se ocitnul v dešťovém mraku. Vše bylo rázem mokré. Naštěsí v tu dobu jsem již pracoval v autě, kde jsem zapojoval zařízení. Auto jsem zadrátoval během chvilky. Už jsem si říkal jak jsem to všechno krásně stihnul, nezapomněl žádnou propojku, ale po změření PSV na 70cm anténě (ještě že nemůžu měrit na 23cm) jsem situaci přehodnotil. Následovala série zvedání a sklápění stožáru za účelem vylepšit PSV ohybem 1. direktoru a reflektoru. Touto metodou jsem dosáhnul pouze psv < 1,3 na <431MHz a >435MHz, ale na 432 se PSV drželo stále hodnoty 2. Zkusil jsem změřit koax, vysledek byl ještě horší. Změril jsem druhý koax (23cm), stále to samé. Měřím pouze umělé zátěže zjištuji, že buďto odešel PSV měřák nebo umělá zátěž. Vyřadil jsem PSV měřák z vysílacího řetězce a vše vrátil do původní polohy. Inteligentní FT-847 zjistila, že PSV se jí nelíbí a snížila výkon z 50W na 20W. V tu dobu již začal závod, takže jsem přetal experimentovat a začal závodit. Bez problémů jsem udělal několik spojení, ale protože mi to přeci jen hlodalo hlavou a nechtěl jsem si zničit nový TRX, přešel jsem na 23cm. Tam jsem vydržel asi hodinu a poté jsem se rozhodnul přeci jen něco s tím PSV na 70cm udělat. Vzpomněl jsem si, že se dá anténa přizpůsobit i určitou délkou koaxialího vedení. Naštěstí jsem měl s sebou ještě 5m kus koaxu, který jsem zapojil mezi TRX a původní koax (10m) k anténě. A co se nestalo TRX již začal vysílat plným výkonem, PSV tedy kleslo. V tu dobu jsem si myslel, že mi nefunguje PSV měřák, takže ani nevím na kolik to kleslo. (Po měření doma se ukázalo, že koaxy a měřák jsou v pořádku. Odešlá je PSV zátěž a co je s anténou nevím.) Další technické problémy jsem již neměl. Nezvykle brzo došel poprvé benzín v elektrocentrále. To však přisuzuji 100% srážející se vlhkosti. Po všesměrovém slejváku (tím chci říct, že nepršelo jenom směrem dolů) před začátkem závodu jsem byl až do rána v mracích.
Když už jsem měl vše v pořádku, po několika spojeních sem našel volný kmitočet a spusil výzvu. Po chvíli byl pile-up větší než na zarušeném 2m. Jak je vidět z grafů dole, do půlnoci jsem stihnul 3 cylky volání výzvy a hledání (při začátku volání prudce stoupá rate). Před uložením ke spánku v půl druhé našeho času jsem měl na kontě přes 130 QSO. Celou dobu jsem si v autě topil přímotopem s ventilátorem nebo jak se to jmenuje. Původně měl 1000/2000W, což jaksi není vhodné pro 1kW elektorcentrálu, když je potřeba ještě odebírat asi 200W pro TRX a notebook. Ještě doma jsem udělal úpravu, kdy jsem přepojil 2 topné spirály do seriového zapojení, čímž jsem snížil příkon na 550W. Při tak malém zahřívaní spirál bylo nutno snížit i průtok vzduhu topným tělesem, což se nedalo udělat jinak, než násilným skopením listů vrtule na motoru. Celkový výsledek je ten, že to méně žere a méně fouká, ale zato více topí. Celý večer jsem měl auto vyhřáté tímto přimotopem na pokojovou teplotu.
děláno v Zoner Media Eplorer - kresba tužkou Po páté ráno jsem ještě za tmy nahodil centrálu a začal opět lovit DX. Po rozednění jsem uviděl široko daleko mlhu, která se válela nad krajinou. Nad tento bílý oceán mlhy čenly jak ostrovy v moři jen některé vrcholky. Nejsnáze identifikovatelnými byly Ralsko, Bezděz, v dáli Říp a v pravo vrcholky Českého středohoří. S tím jak bylo více a více tepleji přibývali na vyhlídce turisti a tím méně se na pásmu dala nalézt nějáká nová stanice a na výzvu to bylo ještě horší. Odpoledne to byl děs a bída. Za tu dobu co já udělal jedno spojení se na vyhlídce vystřídaly desítky lidí, včetně dětí ze školního zájezdu, kteří se věšeli a tahali za mé kotvy od stožáru. Ten našteští přežil bez pádu. Dokonce mi v sobotu večer do antén přistál říditelný (dvou provázkový) drak. Naštěstí s nim zase bez problému z antén vzlétli.
Po té co jsem Milanovi OK1IF sdělil, že pojedu 70cm/50W/19el, mi hned druhým mejlem předpověděl, že udělám 197QSO. Snažil jsem se tedy tohoto cíle dosáhnout, který se zdál ještě ráno jako reálný, ale s vypětím všech sil jsem skončil na čísle 191. 23cm jsem se věnoval jen velmi okrajově, protže díky hroznému rušení od mikrovlnných linek a TV se dalo na 23cm pracovat jen s nejsilnějšími stanicemi a nebo s anténou natočenou od věže +-30°, tím se omlouvám všem, se kerými jsem měl sked na 23cm a neudělali jsme se. Dokonce jsem zkoušel QSO na FM s Tomášem OK1TLT do Krkonoš, ale na 1297,500MHz mi hrál zvuk od televize a ani o pár kanálů níže jsem ho neslyšel. Zato na 70tce bylo krásně čisto a daly se číst i stanice v uplném šumu. Nezaznamenal jsem ani QRM od jiných stanic. Na 70tce jsem se dovolal nejdále k SK7MW, což je moje nová země v tomto pásmu. Také jsem dělal 9A, S5, to jsou také nové DXCC na 70cm. Na 23cm to bylo nejdále k OE3A, nová DXCC na 23cm. Není se čemu divit, protože se v závodech převážně věnuji 2m.
Rozhodně to byl vydařený závod a za přispění zajímavého počasí i hezký zažitek. Díky technickým problémům ze začátku jsem jistě dost ztratil, proto si myslím, že se součastným vybavením bych byl schopný překonat 200 QSO a při větším úsilí a troše štěstí dosáhnout až na medailové pozice. Třeba někdy příště.
Závěrem děkuji těm, kterým vděčim, že jsem si mohl z Ještědu zavysílat a prožít tak jeden z hezkých závodů v tomto roce. Se všemi se těším nasylšenou v 1. subregionálu 2005.



sobota večer,
po přeháňce
jsem v mraku
anténypo západu slunce
2 vrstvy oblačnosti
Kecal s TRXem vysílají...... a operátor odpočívá
už se rozednívázatím liduprázdná
vyhlídka
východ slunce
nad stanicí lanovky
při snídani jsem se šel
poprvé porozhlídnout...
...udělal několik fotek
od TV věže
pohled z parkoviště
přes antény na Ralsko
detail předchozív neděli v podvečer
antény před sundáníma jsou dole
¨
večerní Liberecdopolední panoramaodpolední panorama


report, mapa, grafy

70cm - deník23cm - deník
Znacka     : OK1COM
Contest    : UHF Contest 2004
Datum      : 2004/10/02
QTH        : Jested
WW Lokator : JO70LR
Nadm. vyska: 1012 m
Pasmo      : 432 MHz
Kategorie  : single
LOG        : Atalanta Locator ver. 12.14

Pocet QSO  : 191 
- Dvojita  : 0 
- Chyby    : 0 
------------
Platna QSO : 191 

Soucet bodu: 33 538 
ODX        : SK7MW v JO65MJ na 534 km

Pocet DXCC : 9 
DXCC       : 99xOK     68xDL      9xSP      7xOM      2xHG      2xOE    
              2xS5      1x9A      1xSM    

Pocet WWL  : 32 
WWL        : 42xJO70   19xJO61   19xJN79   15xJO60   12xJO62   11xJO80  
              8xJO50    8xJN89    7xJN69    6xJO71    5xJO73    5xJN99  
              4xJO53    4xJN88    3xJO72    3xJO51    2xJN97    2xJN86  
              2xJN68    2xJN58    1xJO82    1xJO65    1xJO64    1xJO63  
              1xJO42    1xJO41    1xJN98    1xJN78    1xJN77    1xJN76  
              1xJN59    1xJN48  

WWL map    :

          JO65                
          JO64                
     JO53 JO63 JO73           
JO42      JO62 JO72 JO82      
JO41 JO51 JO61 JO71           
     JO50 JO60  QTH JO80      
-----------------------------
     JN59 JN69 JN79 JN89 JN99 
JN48 JN58 JN68 JN78 JN88 JN98 
               JN77      JN97 
               JN76 JN86      

QSO v QRB
----------------
      < 100  64x
  100 - 199  62x
  200 - 299  37x
  300 - 399  15x
  400 - 499  11x
  500 - 599  2x
  600 - 699  0x
  700 - 799  0x
  800 - 899  0x
  900 - 999  0x
      > 999  0x
----------------
        ALL  191

Hodina QSO   Body  Pr.  DX  Znacka          S  SV   V  JV   J  JZ   Z  SZ
-------------------------------------------------------------------------
14-15    6    741  123  170 OK2UUJ          -   -   1   2   1   -   2   -
15-16   17   3054  179  446 S57O            -   -   -   6   4   3   3   1
16-17   43   6778  157  534 SK7MW           2   -   2  11   7  11   4   6
17-18    8   1382  172  309 DJ2IA/P         2   2   -   1   -   2   1   -
18-19   22   3620  164  434 DK0LB/P         4   -   2   7   5   -   -   4
19-20    9   1560  173  402 DL1SUN          1   -   -   1   1   -   2   4
20-21    6   1132  188  385 DL1SUZ          -   -   1   -   1   -   -   4
21-22   13   2654  204  353 OM3TZQ          -   -   -   4   1   4   3   1
22-23    4    494  123  230 DF0YY           -   -   1   -   -   1   1   1
23-24    4    656  164  314 DF0XG           -   -   -   -   1   -   2   1
03-04    2    283  141  176 OK2TT           -   -   -   2   -   -   -   -
04-05    8   1805  225  413 DL4YAJ          2   -   -   1   -   -   4   1
05-06    8   1152  144  293 DL0GTH          -   -   -   1   -   3   3   1
06-07    7   1205  172  468 S59R            -   1   -   2   1   1   -   2
07-08    3    666  222  330 OM0C            -   -   -   2   -   -   1   -
08-09   10   1658  165  365 DK1GO/P         -   1   -   2   -   3   3   1
09-10    7   1624  232  434 DK6HA/P         1   -   -   1   -   -   -   5
10-11    5   1355  271  468 DF0SX           2   -   -   1   -   2   -   -
11-12    5    607  121  316 DK0OG           1   -   1   1   1   1   -   -
12-13    2    767  383  477 DF0WD           -   -   -   -   -   1   1   -
13-14    2    345  172  192 DO7CW/P         1   -   -   -   -   -   1   -
-------------------------------------------------------------------------
Celkem 191  33538  176  534 SK7MW          16   4   8  45  23  32  31  32

TOP 10
--------------------------------
 1. SK7MW        JO65MJ   534 km
 2. 9A2AE        JN86HF   515 km
 3. DF0WD        JO42FD   477 km
 4. DF0SX        JN48MW   468 km
 5. S59R         JN76OM   468 km
 6. HA5KDQ       JN97LN   456 km
 7. S57O         JN86DT   446 km
 8. DK0LB/P      JO53JQ   434 km
 9. DK6HA/P      JO53JQ   434 km
10. DL0VV        JO64AD   428 km
Znacka     : OK1COM
Contest    : UHF Contest 2004
Datum      : 2004/10/02
QTH        : Jested
WW Lokator : JO70LR
Nadm. vyska: 1012 m
Pasmo      : 1296 MHz
Kategorie  : single
LOG        : Atalanta Locator ver. 12.14

Pocet QSO  : 25 
- Dvojita  : 0 
- Chyby    : 0 
------------
Platna QSO : 25 

Soucet bodu: 2 939 
ODX        : OE3A v JN77XX na 314 km

Pocet DXCC : 4 
DXCC       : 19xOK      4xDL      1xOE      1xSP    

Pocet WWL  : 10 
WWL        :  7xJO70    6xJO60    4xJN79    2xJO80    1xJO71    1xJO62  
              1xJO61    1xJN89    1xJN77    1xJN69  

WWL map    :

JO62           
JO61 JO71      
JO60  QTH JO80 
--------------	
JN69 JN79 JN89 
               
     JN77      

QSO v QRB
----------------
      < 100  8x
  100 - 199  15x
  200 - 299  1x
  300 - 399  1x
  400 - 499  0x
  500 - 599  0x
  600 - 699  0x
  700 - 799  0x
  800 - 899  0x
  900 - 999  0x
      > 999  0x
----------------
        ALL  25

Hodina QSO   Body  Pr.  DX  Znacka          S  SV   V  JV   J  JZ   Z  SZ
-------------------------------------------------------------------------
14-15   13   1411  108  151 OK2KGB          -   -   -   5   1   2   4   1
15-16    1    314  314  314 OE3A            -   -   -   -   1   -   -   -
17-18    1     48   48   48 OK1MKQ          -   -   -   -   -   -   1   -
18-19    1    120  120  120 OK1KIR          -   -   -   -   -   -   1   -
19-20    3    325  108  172 OK2JI           -   -   -   1   -   1   1   -
20-21    2     88   44   47 OK1KIK          -   -   2   -   -   -   -   -
21-22    2    275  137  154 OK1OPT          -   1   -   -   -   1   -   -
22-23    1    127  127  127 DL5YWM          -   -   -   -   -   -   1   -
04-05    1    231  231  231 DC7QH           -   -   -   -   -   -   -   1
-------------------------------------------------------------------------
Celkem  25   2939  118  314 OE3A            -   1   2   6   2   4   8   2

TOP 10
--------------------------------
 1. OE3A         JN77XX   314 km
 2. DC7QH        JO62QN   231 km
 3. OK2JI        JN89MW   172 km
 4. OK1OPT       JN69NX   154 km
 5. OK2KGB       JN79QJ   151 km
 6. OK1VEC       JO60LJ   146 km
 7. DL0TUD       JO60LK   145 km
 8. OL1B         JO80IB   144 km
 9. OK2BFF       JO80HB   139 km
10. DL5YWM       JO61OA   127 km

(c) OK1COM